אילו תרופות גורמות לפגיעה בתשוקה ובחשק המיני?

ירידה בחשק המיני או חוסר חשק מוחלט יכולים לנבוע מאלפי סיבות. ככל שהדחף והרצון לקיים יחסי מין פוחת, כך איכות החיים עשויה להיפגע, הדימוי העצמי ותחושת החיוניות וכמובן מערכת היחסים עם בני הזוג. חלק מהסיבות נשענות על מרכיבים פסיכולוגיים – כאשר הגבר או האישה חווים תקופה קשה, משבר חיים אישי או אפילו דיכאון, מתח ולחצים שונים. פגיעה בתשוקה ובחשק המיני יכולה לנבוע גם ממניעים רפואיים כמו ירידה בכמויות ההורמונים, בעיה בתפקוד המיני, חולי ואפילו תרופות שפוגעות בחשק המיני.

ישנן תרופות שפוגעות בדחף ובחשק למין כחלק מתופעות הלוואי שהן מחוללות. גלולות למניעת הריון למשל, עשויות לפגוע בחשק הנשי ולייצר סוג של חסימה או מחסור בגירוי וחשק לאורך השימוש הקבוע. במצב זה מומלץ לשקול מול הרופא את החלפת סוג הגלולות. כאשר מדובר בסוג תרופות שפוגעות בחשק המיני או שמתברר שהחשק נפגע כתוצאה מנטילתן, חשוב לפנות לרופא כדי לברר האם קיים תחליף מסוים שיוכל להביא לשיפור המצב.

 

מהן תרופות שפוגעות בחשק המיני?

 

נוגדי דיכאון

תרופות כמו ציפרלקס, פרוזאק,, ציפרמיל או פבוקסיל המסורתיות שמשמשות ככדורים לטיפול במצבים של דיכאון ודכדוך עמוק יכולות לפגוע בתשוקה המינית של נשים וגברים כאחד. זוהי אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של תרופות אלה, אם כי חשוב לומר שבהתאם למקרה ניתן לקבל תרופה חלופית “מהדור החדש” שפוגעת בתשוקה והחשק קצת פחות.

קבוצת תרופות זו נועדה למעשה לעיכוב ספיגה חוזרת של חומר בשם סרוטונין המופרש מהמוח (SSRIs) והיא מייצרת גם תופעות נוספות שעשויות להופיע כמו הפרעות אכילה, כאבי ראש, רעד, נטייה לעצבנות מוגברת וגם אפשרות של פגיעה בתפקוד המיני עצמו, לא רק ברמות החשק.

 

Proscar

זוהי תרופה ייחודית שניתנת לטיפול בגידולים שפירים בערמונית. לתרופה זו ישנו מרכיב פעיל שנועד להשפיע על הורמון הטסטוסטרון ולוודא שהוא יפעל בהתאם למטרותיו העיקריות משום שחל בהן שיבוש. כאשר הטסטוסטורון מדוכא וכמויות ההורמון פוחתות, נפגע באופן ישיר גם החשק למין. מצב זה מאפיין גם אנשים בגיל ההזדקנות שסובלים מירידה טבעית ברמות ההורמון, אם כי תרופה זו מייצרת את אותו המצב באופן כימי. אם המצב חמור והחשק המיני מגיע עד כדי פגיעה חמורה באיכות החיים, ניתן לשקול מול הרופא ניתוח להסרת חלק מהערמונית. חשוב לציין שזהו ניתוח פשוט שאורכו כשעה בלבד.

 

גלולות למניעת הריון

כפי שכבר ציינו, גלולות אלה יכולות להשפיע גם הן על רמות הורמון הטסטוסטרון ולהפחית אותן. זה אמנם הורמון זכרי, אך הוא נמצא גם אצל נשים ואכן משפיע אצלן על רמות החשק, ככל שהוא הולך ודועך. אם הגלולה גורמת למצב של חוסר חשק מיני או רצון לקיים יחסי מין (לצד תופעות לוואי נוספות שעשויות להופיע כמו נטייה למצבי רוח או השמנה), שווה להתייעץ עם הגניקולוג כדי לקבל גלולה אחרת, שאין בה פגיעה ברמת ההורמון (גלולות שאינן מכילות אסטרוגן).

 

אנטיהיסטמינים

זוהי קבוצת תרופות שנועדה לטיפול בסוגים שונים של אלרגיה והיא ניתנת על ידי כדורים, משחות או זריקות. היסטמינים נקשרים לקולטנים שנמצאים על האיבר האלרגי ונועדו לשלוט בתופעות האלרגיה ולרכך אותן. התרופה תלויה בסוג האלרגיה וסוג המטופל, כאשר חלק מהמטופלים עשויים לחוות פגיעה בחשק המיני כאשר הן נמצאות במצב פעיל. אפשרי ליצור תזמון מסוים בין נטילת התרופה לבין המפגש המיני כך שהם לא יתנגשו זה בזה. השפעת האנטיהיסטמינים חולפת בדרך כלל בין מספר שעות ועד יממה.

 

Propecia

תרופה רפואית שנועדה למנוע נשירת שיער והיא פועלת בדומה ל-Proscar המטפלת בערמונית, אך ניתן לנטילה במינונים קטנים יותר. רוב הגברים שנוטלים את תרופה זו מדווחים על ירידה בתשוקה והחשק המיני.

 

משככי כאבים (אופיואידים)

חלק גדול ממשככי הכאבים כוללים תופעות לוואי שונות, כאשר ברשימת התופעות המוכרת ניתן למצוא גם את ההשפעה השלילית על העוררות המינית.

 

קנאביס רפואי

הוא אמנם בעל סגולות יוצאות דופן לריפוי הגוף והנפש, אך עשוי להשפיע ברמות שונות על החשק המיני, לרבות יצירת בעיות בתפקוד המיני בחלק מסוים מהמקרים.

 

תרופות אפילפטיות

אם קיימת לגבר או אישה מסוימת בעיה עצבית או כאשר מאובחנת הפרעה דו-קוטבית, נהוג להשתמש בתרופות שנוגדות פרכוסים, מה שיכול לתת מכה אנושה לחשק המיני. המחסור בעוררות העצבית וה”נמנום” שאליו היא נכנסת בעת השימוש בתרופה, מקטין מאוד את רמות החשק וגם עשוי להביא למצב של רצון לקיים יחסי מין, אך ללא יכולת לפתח תחושת גירוי או הנאה. חשוב להדגיש שאין להפסיק ליטול את תרופות אלה באופן עצמאי ולהתייעץ על כך עם הרופא בלבד.

 

תרופות לבעיות לב ולחץ דם

קבוצת התרופות המכונה “חוסמי בטא” היא קריטית לאיכות החיים ותקינות המערכות הגופניות והתפקוד השגרתי. מצד שני, היא עשויה לפגוע ברמות שונות בתחום המיני ולהפחית את החשק. גם במצב זה אין להפסיק את נטילת התרופה ללא התייעצות עם הרופא.

 

מה לעשות כשאין אפשרות להפסיק את הטיפול התרופתי

אמרנו ונאמר זאת שוב – החלפת תרופה או הפסקת טיפול חייבים להתבצע רק מול הרופא ואין להפעיל בכך שיקול דעת עצמאי. אך מה עושים כאשר אין אפשרות להפסיק את נטילת התרופה והפגיעה בחשק רק הולכת וגוברת?

שווה לשקול כניסה אל עולם הרפואה האלטרנטיבי במקביל לנטילת התרופות. ייתכן שתחומים מסוימים ברפואה הסינית, או אפילו תוספי תזונה ושמירה על תפריט מאוזן יעזרו לכם להגביר את רמות החשק. מעבר לכך, כדאי לדעת שפעילות גופנית משחררת אנדורפינים שתורמים לעלייה במצב הרוח ורמות החשק. ומעל לכל – ייתכן ואתם נמצאים בטיפול רפואי שהוא תקופתי בלבד וצריך להכיר במצב ולהשלים איתו. ייתכן שבעוד חודש-חודשיים כבר תוכלו להפסיק את נטילת התרופה ולהשיב לעצמכם את האון והרצון להפליא בביצועים שוב.

DateMe

קונדום: הכל על שומר הראש שלך

השימוש באמצעי מניעה הפך בעשורים האחרונים לדבר נפוץ ומקובל מאוד בחברה המודרנית. כיום ניתמן למצוא מגוון רחב מאוד של אמצעי מניעה, החל מגלולות ומדבקות הורמונליות

קרא עוד »

חשק מיני

כמו תיאבון, עייפות או החיבה לחתולים, גם חשק מיני הוא עניין סובייקטיבי למדי. זה די דומה למה שאנחנו חווים בזמן נהיגה: כל מי שלא נוהג

קרא עוד »