קשירת צינור הזרע: האם נמצא השוויון המלא בשוק אמצעי המניעה?

רגע – לפני שאתם נכנסים להיסטריה ומקבלים סחרחורת רק מהמחשבה שמישהו “יחבל” לכם באיבר, תנו לנו צ’אנס להסביר. כיום יותר ויותר גברים בעולם מבצעים קשירת צינור הזרע, בהליך המכונה וסקטומי או וזקטומיה (תלוי את מי שואלים). בישראל השיטה מתחילה אף היא לתפוס תאוצה וגברים רבים כבר מתעניינים בתהליך. אז למה לעשות את זה לעצמכם אתם שואלים? מהן הסכנות? ומה מספרים למשפחה?

 

חיתוך צינורית הזרע – מה זה בכלל?

קשירת צינורית הזרע היא סוג של פעולה המתבצעת בקרב גברים, במטרה להימנע מהבאת ילדים. בדומה לקשירת חצוצרות אצל נשים, מתבצע תהליך תוך כדי ניתוח קצר (כ-20 דקות) בהרדמה מקומית, שנועד להפוך את המטופל לעקר, מה שמתאים לאבות שהבינו כי אין ברצונם להביא לעולם ילדים נוספים. בניתוח חותכים חתך קטנטן בשק האשכים ושם, חותכים בעדינות רבה את שני הצינורות המובילים את הזרע מתוך האשכים אל פתח השופכה. קצוות הצינורות נצרבים כך שנמנע לחלוטין מעבר הזרע. מכיוון שצינורית הזרע בכל זאת מכילה עדיין תאים רבים של זרע (בדומה לצינור השקייה, שסגירת הברז לא מונעת מהמים שנותרו בצינור להיפלט), חשוב להמשיך את השימוש באמצעי מניעה נוספים למשך 20 פליטות זרע נוספות. רק לאחר שיבוצעו שתי בדיקות במעבדה, שבהן יראו שאין יותר תאי זרע, הניתוח יוגדר בהצלחה והמטופל יהיה עקר באופן רשמי.

 

יתרונות וחסרונות לשיטה

קשירת צינור הזרע בטוח כמעט ב-100% ואיננו פוגע כלל בשלמות איבר המין, בהנאה ממין, בתחושת הסיפוק או בגירוי ספונטני עם תחילת יחסי המין. אבל מעל כל זה, היתרון החשוב מכל הוא שמדובר בפעולה הפיכה! כך שאם תתחרטו ותחליטו להביא ילדים נוספים לעולם, ניתן להחזיר את הגלגל לאחור.

רצוי לעשות זאת בחמש השנים שלאחר הניתוח, משום שאז הפעולה תהיה מוצלחת יותר. רוצים יתרונות נוספים? בבקשה: הפעולה מסירה את האחריות מהאישה להמשיך ולהשתמש באמצעי מניעה כמו גלולות או התקן, שעלולים להזיק לבריאותה. המחסור בצינורית הזרע, יוביל לכך שיחסי המין יהיו ספונטניים יותר וכמובן נטולי “תאונות”, בקרב זוגות שסיימו להרחיב את התא המשפחתי.

ולצד כל היתרונות המוצלחים, קיימים גם חסרונות: מצב נדיר אך קיים, גורם כך שהרקמה בשני קצוות הצינורית שנצרבו מתחברת ומתאחה, כך שנוצר מעבר של תאי זרע. מה שבפועל הופך את קשירת צינור הזרע לבעל סיכויי מניעה קרובים למושלמים, אך עדיין בעלי תרחיש אפשרי ברמה נמוכה, כפי שמתרחש למשל עם התקן או נטילת גלולות למניעת הריון.

חיסרון נוסף הוא סוגיית החרטה: אם הגבר התחרט ומעוניין בצינורית הזרע הבלתי-חתוכה שלו, עליו לעבור ניתוח מיקרו כירורגי מורכב, עם סיכויי פוריות של כ-50% בלבד. סיכוי זה הולך ופוחת ככל שחולף הזמן מניתוח הקשירה של הצינורית. בנוסף, הקשירה איננה מונעת הדבקות במחלות מין או זיהומים, עלולה לגרום במצב נדיר ביותר לדליפת תאי זרע ולפגיעה בלתי הפיכה באיכות הזרע ומעל הכל, הניתוח פשוט יקר: סביב 2,000 דולרים בבתי החולים בארץ.

 

האם הנשים תומכות בפעולה שכזו?

במשך שנים רבות, נשים נאלצו להיות האחראיות הבלעדיות לנושא אמצעי המניעה. הן חישבו וספרו ימים בטוחים, מיהרו לחנות לקנות קונדומים, לרופא לחידוש מרשם לגלולות, לאינטרנט כדי לקרוא על התקן תוך רחמי ולא התייאשו גם כשכל הפעולות הללו גרמו להן להרגיש רע פיזית ולפעמים גם רע מצפונית.

שינוי קטן ואפשרי מגיע מכיוון חיתוך צינורית הזרע, שאמור להתבצע לאחר קבלת החלטה כבדת משקל ובה שני בני הזוג לא מעוניינים להביא ילדים נוספים. בפועל, מי שלוקח על כך הפעם את המושכות הוא הגבר עצמו. נשים רבות מברכות על כך ושמחות על הנושא.

 

תוך כמה זמן מתאוששים מהניתוח?

הניתוח כפי שהזכרנו קודם, מנתק את צינור הזרע אך לא מבטל את ההיווצרות שלו באשכים. לכן הגבר עדיין נחשב פורה ואמור לבצע ספירת זרע אחרי כחודשיים. רק לאחר בדיקה זו, יהיה אפשר להפסיק את השימוש באמצעי מניעה אחרים. הניתוח עצמו נמשך כ-20 דקות ולכן ההחלמה ממנו מהירה ביותר.

בדרך כלל משוחרר המנותח הביתה באותו יום, תוך מספר שעות. משך ההחלמה בבית הוא עד שלושה ימים, אך ההתנזרות ממין וממאמץ תישאר פה למשך שבועיים שלמים. אם הגבר מעוניין לשחזר את הפעולה, דבר לא מבטיח לו שיוכל להשיב בחזרה את הפוריות שלו. יהיה ניתן להוציא זרע מהאשך ולבצע הפריה חוץ גופית. ולכן כך או כך, כדאי לשקול את הניתוח רק אם וכאשר הילודה במשפחה הסתיימה ושני הצדדים מסכימים על כך.

 

הסיפוק וההנאה נשארים

חיתוך צינור הזרע הוא פעולה פשוטה, שצוברת מיום ליום מוניטין ופופולריות, הן בקרב גברים שמעדיפים להימנע מלהכניס להריון, גברים רווקים אל-הוריים, אלמנים ובעלי משפחות עם ילדים שמעוניינים שלא להביא עוד ילדים אי פעם. זהו פיתרון קבוע לכל האנשים הללו ולא כאמצעי מניעה זמני.

ועם זאת, החיתוך של צינור הזרע לא מבטל דבר בתפקוד המיני, לא פוגע בחשק, הסיפוק או ההנאה, לא פוגם בייצור הורמון הטסטוסטרון ואיננו משנה את המראה, הצבע והמרקם של נוזל הזרע. מומלץ לשקול היטב את ההחלטה ואף להתייעץ עם הרופא שלכם בנושא.

DateMe

קונדום: הכל על שומר הראש שלך

השימוש באמצעי מניעה הפך בעשורים האחרונים לדבר נפוץ ומקובל מאוד בחברה המודרנית. כיום ניתמן למצוא מגוון רחב מאוד של אמצעי מניעה, החל מגלולות ומדבקות הורמונליות

קרא עוד »

חשק מיני

כמו תיאבון, עייפות או החיבה לחתולים, גם חשק מיני הוא עניין סובייקטיבי למדי. זה די דומה למה שאנחנו חווים בזמן נהיגה: כל מי שלא נוהג

קרא עוד »