חוסר בחשק מיני אצל נשים בגיל המעבר

הגוף שלנו עובר שינויים ותהליכים טבעיים לאורך חיינו וככל שהגיל עולה, כך כמויות האסטרוגן, הפרוגסטרון והטסטוסטרון פוחתים. זה קורה בעיקר בגיל המעבר שבו השינויים שעובר הגוף מורגשים הרבה יותר, מה שמשפיע על התפקוד המיני ואפילו משנה והופך למצב של חוסר חשק מיני בגיל המעבר.

בגופנו קיימים הורמונים בכמות מסוימת, שנועדו להסדיר שורה של תנאים פיזיים וגופניים כמו מצב הרוח, רבייה, ויסות חום, רמות אנרגיה, מראה העור ועוד. ככל שההורמונים נמצאים בכמות נמוכה יותר, כך הם אשמים יותר בבעיות בתפקוד המיני עם הגיל. גברים רבים כבני 50 ממהרים לבקר את האורולוג ולספר על ירידה באיכות הזקפה או אין אונות שמוציאים אותם מדעתם. הנשים יגיעו בדרך כלל כדי להבין למה אחרי שנים יפות וצעירות נעלם התיאבון המיני והוחלף בחוסר חשק ותחושת חוסר חיוניות מוגברת.

 

חוסר חשק מיני בגיל המעבר – הורמונים שקשורים למיניות האישה

 

אסטרוגן

הורמון מרכזי מאוד אצל האישה ששולט בהתפתחות איבר המין ועיבוי רירית הרחם על מנת לתמוך בהריון, וויסות המחזור החודשי. תהליך הירידה ברמות האסטרוגן עם הגיל מכונה “פרה-מנופאוזה” ויוצר חוסר איזון בתפקידי ההורמון, הגורם באופן חלקי למחזור הלא סדיר וגם לחוסר תפקוד רירית הרחם. זהו השלב שבו מתחיל גיל המעבר. האסטרוגן הוא גם הדומיננטי ביותר לגבי התפקוד המיני והירידה שלו עשויה לייצר תחושת יובש בנרתיק (מה שמוביל פעמים רבות לכאבים במהלך קיום יחסי המין), תחושת חוסר חיוניות, נטייה למצב רוח משתנה ובעיות שינה.

 

פרוגסטרו

גם הוא תורם לוויסות המחזור החודשי ומייצר תמיכה במהלך ההיריון ופוחת ככל שגיל המעבר מתקרב. ירידה בכמויות הפרוגסטרון משפיעות על ההתנהגות המינית, החשק והעוררות.

 

טסטוסטרון

הוא אמנם קיים בשפע במין הגברי, אך נמצא גם בגוף האישה ורלוונטי מאוד עבורה לצורך התפקוד המיני התקין. השחלות מייצרות טסטוסטרון באופן טבעי, שאחראי בחלקו לייצור של אסטרוגן. בדומה לגברים, גם אצל נשים רמות גבוהות של ההורמון יתרמו לעלייה בתשוקה המינית. ירידה בכמויות ההורמון באופן טבעי בגיל המעבר עשויה לגרום לרידוד החשק והדחף המיני ולקושי בהשגת עוררות.

 

חוסר חשק מיני בגיל המעבר – שומרים על האש

אמנם ירידה בהורמונים בגיל המעבר תביא לירידה בדחף המיני בקרב נשים וגברים כאחד, אך קיימים לא מעט פתרונות שיעזרו להיפטר מבעיית חוסר חשק מיני בגיל המעבר ולשמור על הגחלת גם בשנים הבאות.

 

שמירה על אורח חיים בריא

זו לא סיסמה וזו גם לא המלצה, אלא עובדה חותכת. ביצוע פעילות גופנית ושמירה על תפריט מאוזן יכולים להשיג איזון גופי גם במצב של ירידה בכמויות ההורמונים. מעבר לכך, שחרור האנדרופינים המשתחרר בעת הפעילות הגופנית מסייע לעלייה במצב הרוח ותורם לתחושת הביטחון והחיוניות שמועילים למשיכה מינית והדדית בין בני הזוג והתשוקה ביניהם. אורח החיים הבריא יכול לתמוך ולסייע לתופעות גיל המעבר ולרכך אותן, כך שהן יופיעו כתהליך ולא באופן פתאומי.

 

הימנעות מחומרים ממכרים

סיגריות, אלכוהול וגם סמים פוגעים בתהליך ההזדקנות ומקדימים אותו. צריכת אלכוהול בכמות גבוהה למשל, עשויה לגרום להאצה של ירידה בכמויות ההורמונים ובכך לגרום לאבדן חשק מוחלט, לצד בעיות נוספות בתפקוד המיני. אם ניתן – הימנעו לחלוטין או הפחיתו. כדאי גם לפנות לקופת החולים כדי לברר על טיפול להפסקת עישון.

 

תוספי תזונה לטסטוסטרון

ייתכן שתוספי תזונה שמכילים טסטוסטרון יוכלו להועיל לכם ולשפר את התשוקה המינית.

 

טיפול הורמונלי באסטרוגן

מתאים לנשים בעלות רמות נמוכות של ההורמון, הסובלות בין היתר מיובש נרתיקי. הטיפול יכול להשיב את ההנאה המוגברת מקיום יחסי המין, אך עלול להגביר את החשיפה לסרטן רירית הרחם. בדרך כלל תשולב בטיפול גם נטילת פרוגסטרון כדי להפחית את הסיכונים לכך.

למרות שפעילות גופנית או נטילת תוספי תזונה לא מחייבת אתכם לראות שום רופא, עדיין חשוב להיות במעקב רפואי עקבי ולהתייעץ לגבי דרכי הפעולה שלכם. אישה שמאוד משתוקקת לטפל בתשוקה שלה ומתחילה לרוץ יום יום כדי לשמור על רמות הכושר ושחרור האנדרופינים, עלולה להזיק לברכיים החלשות שלה והרופא מודע לכך. אל תקבלו החלטות לבד בשלב זה על גופכם וקבלו מהרופא את דרכי הטיפול שיתחשבו במכלול של מצבכם הרפואי.

 

ועוד כמה סיבות למצב של חוסר חשק מיני

אי אפשר להאשים רק את רמות ההורמונים הנמוכות בחיי המין הבלתי מלאים ומספקים. קיימות עוד שלל תופעות לגיל המעבר שמאפיינות בדרך כלל נשים וגם הן יכולות לגרום לפגיעה קשה בתחום המיני, להגביל את רמות החשק ולהימנע מכל כניסה למיטה עם בני הזוג:

 

גלי חום

אחת מתופעות הלוואי המעיקות ביותר בגיל המעבר, שגורמת לנטיפת זיעה איומה גם ביום הקר ביותר בשנה. 50% ויותר צפויות לסבול מגלי חום קשים ולתופעה אין עדיין הסבר אחיד, חוץ מהעובדה שגם היא קורבן לשינויים ההורמונליים. בגל חום לא ניתן כמעט לתפקד, שלא לדבר על הגעה למצב אינטימי. למרות זאת קיים מבחר גדול של טיפולים טבעיים להקלה ומניעת גלי חום.

 

בריחת סידן

40% מהנשים יסבלו בגיל המעבר מבריחת סידן הגורמת לאחר מכן לפגיעה וחולשה בצפיפות העצם (אוסטאופורוזיס), מה שעשוי לגרום לשברים. אישה הסובלת מבריחת סידן תתקשה לחשוב על כל שימוש פיזי שהוא בגופה ועשויה להימנע ממגע מיני כתוצאה מכך.

 

נשירת שיער והשמנה

מראה הגוף המשתנה עשוי לגרום לגברים ולנשים כאחד לסבול מירידה בחשק, מתחושה של חוסר ביטחון והרחקת מצבים אינטימיים.

 

שינויים בהרגלי השינה

דפוסי השינה נתונים לשינויים רבים. אנשים בגיל המעבר מגלים שהם ערים בלי כל סיבה בשלוש לפנות בוקר ועייפים מאוד כבר לקראת שבע בערב, מה שימנע מהם בדרך כלל לגייס כוחות ומוטיבציה כדי לקיים יחסי מין בשל העייפות הכבדה.

אמנם צריך לקבל את גזירת הגורל, אך זה לא אומר שתצטרכו לאבד חלק מהזוגיות ומההנאה שלכם. המודעות והשיטות לטיפול בתופעות גיל המעבר הן מגוונות מאוד – החל מתפריטי תזונה ועד דיקור סיני ופרחי באך. גם אם מבחינה פיזיולוגית עדיין תרגישו בקשיים אחת לזמן מה, תוכלו להמשיך וליהנות מחיי מין מספקים ובריאים, שיוסיפו לכם חיוניות ויעזרו לכם להתמודד עם גזירות התקופה.

חוסר חשק מיני בגיל המעבר

DateMe

קונדום: הכל על שומר הראש שלך

השימוש באמצעי מניעה הפך בעשורים האחרונים לדבר נפוץ ומקובל מאוד בחברה המודרנית. כיום ניתמן למצוא מגוון רחב מאוד של אמצעי מניעה, החל מגלולות ומדבקות הורמונליות

קרא עוד »

חשק מיני

כמו תיאבון, עייפות או החיבה לחתולים, גם חשק מיני הוא עניין סובייקטיבי למדי. זה די דומה למה שאנחנו חווים בזמן נהיגה: כל מי שלא נוהג

קרא עוד »