גלולות למניעת היריון – מה השפעתן על החשק והתפקוד המיני?

כמעט כל אישה בשלב חיים מסוים תתנסה בכדורי הפלא – גלולות למניעת היריון לתקופה מסוימת. רובן ידווחו על ירידה בתדירות יחסי המין ופגיעה בחשק המיני, אבל חלקן דווקא שמחו לבשר על שיפור ברמות התשוקה. הנטייה המיידית שלנו היא להניח שהגלולות מזיקות לאישה ושלמעט הסדרה של ענייני המחזור ומניעת הכניסה להריון, אין להן השפעה חיובית על הגוף. ההשפעה עלולה לכלול לא רק את החשק והתפקוד המיני, אלא גם שינויים פתאומיים במשקל הגוף, שינויים במצבי הרוח, עייפות מוגברת, תחושת חוסר חיוניות והרשימה עוד ארוכה.
נפתח בכך שגלולות נועדו למנוע את הביוץ ובלעדיו כידוע, שום הריון לא יוכל להתרחש. עדיף לציין כבר עכשיו שבמקרים נדירים מאוד עשויה להתקיים כניסה להריון גם תוך כדי השימוש בגלולות, אך מדובר במצב שמתרחש רק אחת למיליונים. הגלולות משפיעות על רירית הרחם כחלק מהניסיון להפריע לעובר להיקלט ועל כן ידועות כמסייעות לתקופת המחזור – מפחיתות באופן משמעותי כאבי מחזור, מסדירות את תאריכי המחזור, מונעות חלק ניכר ממחלות המין, מטפלות בפצעי אקנה ובעור הפנים ומשיבות לנשים שסובלות בשבוע הזה את איכות החיים. ידוע גם שנשים שמשתמשות בגלולות על מנת לפתור בעיה בריאותית מסוימת משפרות את מצב הרוח ותחושת החיוניות.
ועם כל היתרונות הברורים מאליהן של הגלולות, הן עלולות להשפיע על החשק המיני. הגלולה מכילה אסטרוגן, מה שמעלה את הרמה שלו בדם ומייצר יובש בנרתיק. אותו יובש יגרום לכך שהתשוקה תפחת וגם שההנאה עצמה מקיום היחסים תיפגע. זהו מן מעגל שבו הרצון הנמוך מלכתחילה וגם חוסר הסיפוק מהסקס יובילו לכך שהרצון לקיים אותו בתדירות גבוהה יפחת. תופעות לוואי נוספות מצביעות על כאבים נרתיקיים, כאבים בשדיים וגם ירידה בהורמונים שאחראים לחשק.

 

כך תדעי אם גלולות למניעת היריון גורמות לירידה בחשק המיני שלך, או שמדובר במשהו אחר

שווה להתחיל לעקוב אחרי התחושות שלך לאורך החודש. יש לנסות לזהות ירידה או עלייה בחשק המיני ולהבין האם התפקוד המיני השתפר או דווקא פחת. בשלב זה תצטרכי לנסות לשחזר את התקופה שלפני השימוש בגלולות ולהבין האם תסמינים דומים התרחשו בה.
גם אם החשד נופל על הגלולות, מומלץ להתייעץ עם רופא הנשים לפני שתפסיקי אותן. הרופא יוכל לקבוע להפסיק את נטילת הגלולות, או להחליף אותן בסוג אחר כמו למשל גלולות למניעת היריון שלא מכילות אסטרוגן כלל ומתאימות לנשים שסובלות מתופעות לוואי מוגברות וקשות בעקבות הגלולות הרגילות. אם כעבור תקופה התחושה תשתפר והחשק המיני יתגבר, יהיה ניתן לדעת בוודאות שהגלולות היו אלה שאשמות בכך.
חשוב מאוד שלא להשתמש בשום מקרה בשני סוגים שונים של גלולות. הרופא מתאים את סוג הגלולות והתכולה שלהן לכל אישה באופן נפרד והן יכולות להיות בעלות השפעות גופניות שונות לגמרי. גם אם שכחת גלולה או שהיא נפלה ואבדה, אין להשתמש באלה של החברה הטובה. מומלץ להתייעץ עם הרופא כדי להבין מה ניתן לעשות.

 

תופעות הלוואי של גלולות למניעת הריון

תופעות לוואי מסוימות שעשויות להופיע, כלל לא חייבות להיות קשורות לחשק או התפקוד המיני, אך כתוצאה מהן גם חיי המין עלולים להיפגע. כדי להבין מהן תופעות הלוואי שעלולות לשבש כך את שגרת החיים, יש להבהיר כמה דברים חשובים לגבי אופן השימוש:
חפיסה של 21 גלולות למניעת היריון – תתבצע נטילה יומית של הגלולה ורצוי בכל יום באותה השעה. בסיום החפיסה יש לעצור למשך 7 ימים, במהלכן תגיע הווסת. כעבור 7 ימים יש להתחיל חבילה חדשה, ללא קשר לכך שהמחזור מתרחש עדיין או כבר הסתיים.
חפיסה של 28 גלולות – נטילה יומית של 24 כדורים פעילים ו-4 כדורי פלסיבו שמסומנים בצבע שונה. מתחילים מהגלולות הפעילות ורצוי בכל יום באותה השעה, כאשר במהלך נטילת ארבע הכדורים השונים תגיע הווסת. יש להתחיל לאחר סיום החפיסה חפיסה חדשה.
חפיסה של גלולות פרוגסטרון – סוג הגלולות שמכיל פרוגסטרון בלבד מצריך נטילת כדור יומי באותה השעה וללא הפסקה כלל.
הפעילות של הגלולות עלולה להיפגע כאשר מתרחשת נטילה של אנטיביוטיקה, כאשר את סובלת מהקאות או שלשולים וכאשר מתרחש פספוס גלולה. בכל אחד מהמקרים האלה חשוב להתייעץ עם הרופא.

תופעות הלוואי של הגלולות לא נוגעות באופן גורף בכל הנשים ויכולות גם לחלוף כעבור תקופה מסוימת. התופעות הנפוצות הן: גודש בחזה, דימומים קלים, בחילות, יובש בנרתיק, תחושת דכדוך או נטייה למצבי רוח. כל אלה עשויים להשפיע על משיכה מינית וגם לייצר ירידה בתפקוד. אישה שחווה במהלך המשקל נפיחות או גודש משמעותיים בחזה למשל, תתקשה מאוד להמשיך את האקט בצורה טובה.
אם נחווית אחת מהתופעות הבאות, יש לפנות מיד לרופא: מיגרנות או כאבי ראש אקוטיים, כאבים חדים בחזה או ברגל, עילפון, טשטוש בראייה או קשיי נשימה.

 

מה ניתן לעשות כדי לשפר את החשק המיני?

גם אם את זקוקה מאוד לגלולות כדי לשפר בעיה מסוימת, תוכלי לבצע בכפוף להתייעצות עם הרופא מספר דברים כדי לשפר את המצב. אולי יהיה נכון להפסיק את הגלולות לתקופה מסוימת, לבחון אפשרות להחלפת הסוג וגם להתחיל לבדוק האם הבעיה נובעת מהגלולות עצמן או ממשתנים אחרים. גם תקופה לחוצה או מורכבת יכולה לגרום לירידה בחשק ובתפקוד המיני, לעונות המעבר יש השפעה על כך, שינויים בהרגלי התזונה, הספורט, שעות השינה ועוד.
אם את מעוניינת להשתמש בגלולות כדי להימנע ממחלות מין או כדי למנוע הריון, יש אמצעים נוספים שיוכלו להשיג את המטרה מבלי לפגוע בחשק: התקן תוך רחמי, טבעת, מדבקה למניעת הריון, נטילת גלולת היום שאחרי במצב חירום ופתרונות נוספים שהרופא יוכל להציע.
לגלולות למניעת הריון אין תחליפים טבעיים, אך תכשירים טבעיים שיסייעו לך להיכנס לעניינים יש בשפע: קרם לסיכוך במקרה של יובש, אביזרים, תוספי תזונה וחליטות מצמחים שידועים כמגבירים את התיאבון המיני כמו דקל ננסי, אמפידיום או זרעי פשתן, שלא גורמים לתופעות לוואי או משפיעים על פעילות הגלולה.

גלולות למניעת היריון

DateMe

קונדום: הכל על שומר הראש שלך

השימוש באמצעי מניעה הפך בעשורים האחרונים לדבר נפוץ ומקובל מאוד בחברה המודרנית. כיום ניתמן למצוא מגוון רחב מאוד של אמצעי מניעה, החל מגלולות ומדבקות הורמונליות

קרא עוד »

חשק מיני

כמו תיאבון, עייפות או החיבה לחתולים, גם חשק מיני הוא עניין סובייקטיבי למדי. זה די דומה למה שאנחנו חווים בזמן נהיגה: כל מי שלא נוהג

קרא עוד »