מה קורה אם מפסיקים לקחת גלולות

בעולם המודרני בו אנחנו חיות נשים רבות בוחרות להגן על עצמן מהריונות לא מתוכננים באמצעות שימוש בגלולות, הדבר מאפשר להן שליטה על המצב כמו גם יש רבים שיגידו הנאה מוגברת מיחסי המין. אך כל אישה חוותה את הרגע בו היא רוצה פשוט להפסיק לקחת גלולות, זה יכול להיות מתוך הרצון להיכנס להריון או שמא בכדי להפסיק את תופעות הלוואי שמגיעות. בכל מקרה אחרי שהן היו חלק מחייכן תקופה ארוכה ייתכנו שינויים בגופכן (לטובה ולרעה).

 

איך גלולות עובדות

בשביל להבין את השינויים שיתכן ויקרו לאחר הפסקת לקיחת הגלולות צריך קודם כל להבין כיצד הן עובדות. כיום בשוק ישנו מגוון רחב של גלולות למניעת הריון, ההבדלים העיקריים בין הסוגים השונים הינו במינון של ההורמונים.

הגלולות מכילות שני הורמונים, אסטרוגן ופרוגסטרון, מדובר בהורמונים המופרשים באופן סדיר בגופה של האישה והם בעלי תפקידים שונים במעגל מחזור הווסת הנשי. המינונים הקיימים גורמים למניעה של הביוץ, בכך נמנעת האפשרות להריון. נוסף לכך, הן גורמות להתנוונות של רירית הרחם ולשינויים בריר הנמצא בצוואר הרחם. שתי פעולות אלו גורמות להפרעה בהיקלטות העובר ובמעבר הזרע אל עבר הרחם.

 

 יעילות

הגלולות נחשבות לאחד מאמצעי המניעה היעילים ביותר, עם הצלחה של 99% מהמקרים. יש לשים לב, שלמרות ש-99% נשמע ונחשב סטטיסטית להשיג מצוין וליעילות טובה, עדין ישנו 1% של מקרים בהם ההיריון עשוי להיקלט למרות השימוש בהן.

כמו כן, יש לזכור שיעילותן נפגעת משמעותית מלקיחה לא רציפה שלהן ומהפרעות בעיכול. לכן יש להקפיד לקחת את אותן באותה שעה ביום ולשים לב במקרים של שלשול או הקאות משמעותיות יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף מלבדן.

 

אני שכחנית, איך אוכל לזכור לקחת גלולה?

שכיחה של גלולה הינה אחת הסיבות לירידה משמעותית ביעילות שלהן, לכן אני ממליצה קודם כל לבחור בזמן נוח. לבחור זמן שבוודאות תהיה ערה בו ושהגלולות יהיו בהישג יד. בנוסף, מומלץ מאוד לשים תזכורת בטלפון. אודה ואומר שאני אפילו שמתי התראה בטלפון של בן הזוג שלי, כך שאני מקבלת שתי תזכורות.

 

נטילת גלולה בפעם הראשונה

כשמתחילים לקחת גלולות יש להתחיל את החפיסה ביום הראשון בו קיבלת מחזור. במצב כזה את מוגנת החל מהיום הראשון ואין צורך באמצעי הגנה נוסף. עם זאת, במקרה בו פספסת את היום הראשון של המחזור, ניתן להתחיל לקחת את אותן ביום אחר, אך יש לשים לב שאינך מוגנת במלואה במהלך בחודש הראשון ומומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוסף.

 

מתי מקבלים מחזור עם גלולות?

ישנם שני סוגים של גלולות, סוג ראשון בו הן נלקחות ברצף, למשך 28 ימים, במהלך הימים האחרונים של החפיסה הזו צפויי להתחיל המחזור החודשי. הסוג השני, בו לוקחים ברצף 21 גלולות ולאחר מכן ישנו שבוע הפסקה. במהלך הפסקה זו המחזור החודשי צפוי להגיע.

כשמדובר בחפיסות של 21 , גם בימים בהם אינך לוקחת הינך מוגנת וניתן לקיים יחסי מין ללא הגנה נוספת.

 

מה עושים אם שוכחים את הגלולה הראשונה?

במצב שבו שכחת את הגלולה הראשונה, ניתן לעשות הפסקה של חודש ולחזור לקחת ביום הראשון של המחזור החודשי הבא. אפשרות נוספת הינה לקחת את הגלולה באיחור של יום ולהמשיך עם לקיחת הגלולות. ישנו סיכוי טוב שגם במקרה זה עדין תהיה מוגנת, אך ההמלצה הינה להשתמש במהלך החודש בקונדום.

 

כמה זמן לוקח לגלולות להיספג בדם?

לגלולות לקוח מספר שעות להיספג מהרגע בו היא נלקחת. לאחר הספיגה והמעבר לדם רמות ההורמונים שם נשמרות קבועות, זאת באמצעות לקיחה סדירה.

במידה ואת חווה שלשולים או הקאות מרובות, ייתכן שהגלולה שלקחת לא נספגה כראוי ולכן הדבר עשוי לפגוע ברמות ההורמונים הקבועות בדם. פגיעה זו עשויה לגרום לירידה ביעילות הגלולות ובכך להריון בלתי רצוי. לכן, במידה והינך משלשלת או מקיאה, מומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוסף למהלך אותו החודש.

 

ההשפעות של גלולות על הגוף

ישנם מחקרים רבים שנעשו על תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מלקיחת גלולה, החל בהשמנת יתר ועד דיכאון ושינויים במצבי הרוח.

חשוב לציין כי כל אישה תחוו את הגלולות ובעיקר את החודשים הראשונים לנטילה שלהן באופן שונה ומה שעשוי לקרות אצל אישה אחת לא בהכרח יקרה אצל האחרת.

 

השמנה וגלולות

גלולות עשויות לגרום לך להעלות במשקל, ברוב המקרים מדובר בעלייה מעטה בלבד. עם זאת, שימי לב שהן גם עשויות לגרום לך להרגשה של נפיחות, צבירה של נוזלים והגדלה של החזה. נוסף לאלו גם ייתכנו שינויים בתיאבון. אם את מרגישה לאחר מספר חודשים, שהתחושות הללו לא התייצבו, ניתן לפנות לרופא ולבדוק סוג אחר של גלולה שייתכן ויתאימו לך יותר.

 

עלייה ברמת הכולסטרול

ישנן עדויות לכך שהגלולות עשויות לגרום לעלייה ברמת הכולסטרול, לרוב מדובר בעלייה מעטה ולא משמעותית. כמו כן, אצל רוב הנשים שחוו תופעה זו, הכולסטרול יחזור למצב תקין לאחר הפסקת נטילתן.

 

שינוי במחזור עצמו

גם בנושא הדימום ישנו הבדל בין נשים שונות, חלק מהנשים מעידות שהמחזור שלהן הפך לקל הרבה יותר והדימום פחת. חלק מהנשים כלל אינן מקבלות מחזור בחלק מהחודשים או שהמחזור הוא דליל מאוד ונמשך לפרק זמן קצר. כך שכל שינוי במחזור החודשי עשוי להיות תקין. כן חשוב לשים לב אם פספסת גלולות לאורך החודש או שלא קיבלת מחזור מספר רב של חודשים ניתן להתייעץ עם רופא ובמידת הצורך לבצע בדיקת הריון.

 

שינוי בהפרשות מהנרתיק בעקבות נטילת הגלולות

ההפרשות שלנו מושפעות מההורמונים המיוצרים בגוף, כפי שתיארנו, הגלולות מכילות הורמונים בעלי השפעה על המחזור הנשי וכן על ההפרשות מהנרתיק. כמו כן, ייתכנו שינויים בהפרשות, בצבע, מרקם וכמות לאורך המחזור החודשי כולו.

בדרך כלל לא נדרשת התערבות רפואית או בדיקה כלשהי, עם זאת, במידה ולהפרשות יש ריח רע, צבע חריג או שאת מרגישה גרד, אי נוחות או צריבה, מומלץ לגשת לבדיקה אצל רופא הנשים.

 

מתי ניתן וצריך להפסיק לקחת גלולות

בגדול ניתן להפסיק את נטילת הגלולות בסוף כל חבילה, פשוט לא להמשיך לחבילה הבאה. לגבי החלק השני של השאלה, אין צורך בהפסקת גלולות לצורך ניקוי או טיהור הגוף. אין תקופה רצופה מוגבלת בה ניתן לקחת גלולות ולכן הפסקת הגלולות תלויה אך ורק ברצון שלך להיכנס להריון או להפסיק את השימוש באמצעי מניעה זה מכל סיבה שהיא.

 

גם לפני כניסה להריון לא נדרשת הפסקה ארוכה

אומנם לגוף לוקח מספר שבועות-חודשים לחזור למצב שלפני הגלולות, אך מבחינת הדרישות לכניסה להריון, הגוף אינו צריך הפסקה ארוכה. הגלולות מונעות את הופעת הביוץ על ידי שמירה על רמות הורמונים קבועים בגוף, לכן ברגע שמפסיקים ליטול את הגלולות הרמות הללו משתנות וחוזרות למצב הורמונלי מחזורי שנובע מהמחזור החודשי השלם של האישה.

 

כיצד הגוף שלי ישתנה לאחר הפסקת הגלולות

הגלולות הינן אמצעי מניעה הורמונלי ולכן הן משנות את המאזן ההורמונלי בגוף (לטוב ולרע). לאחר שתפסיקי את נטילתן, ייתכן שתופעות שליוו אותך לפני שהתחלת את השימוש יחזרו גם עכשיו. חשוב לשים לב, גם במקרים אלו כל אישה היא ייחודית ושונה. נוסף לכך, במקרים רבים נשים מתחילות ליטול גלולות בגיל צעיר מאוד, כשהמאזן ההורמונלי אינו יציב.

למשל ישנן נשים רבות שהגלולות הקלו עליהן עם תופעות של אקנה וכאבי מחזור חזקים. לאחר הפסקתן ייתכן שתשובי לחוות תופעות אלו. מנגד קיימים גם מקרים הפוכים, בהם נשים שלא חוו אקנה, או חוו אותה בצורה מועטה בלבד, יחלו לחוות זאת לאחר הפסקתן. שימי לב, במקרים רבים השינויים ההורמונליים הללו יחלפו אחרי מספר חודשים. אם ישנה תופעת לוואי המפריעה לך בצורה משמעותית מומלץ לפנות לרופא לייעוץ.

 

שינויים פיזיולוגיים

חלק מהנשים חוות הגדלה של החזה במהלך תקופת נטילת הגלולה. כאשר מספיקים בדרך כלל החזה יחזור למצבו הקודם.

 

שינויים במחזור

סדירות המחזור, לאחר סיום תקופת נטילת הגלולות, תלויה בעיקרה בסדירות שהייתה קיימת לפני השימוש. ברוב המקרים, נשים שהמחזור שלהן היה סדיר לפני הנטילה יחוו מחזור סדיר גם לאחר הפסקתה. אומנם החזרה למחזור סדיר עשויה לקחת מספר חודשים ואין צורך להיבהל. כמו כן, נשים אשר חוו מחזור לא סדיר לפני נטילתן בדרך כלל יחזרו לחוות מחזור לא סדיר.

 

חשק מיני

אחת מתופעות הלוואי של נטילת גלולה הינה ירידה בתחושת חשק מיני. לאחר הפסקת השימוש ייתכן והחשק המיני יחזור לקדמותו. עלייה בחשק המיני יכולה להתפתח גם לאחר מספר חודשים וייתכן וייקח זמן עד שהחשק יחזור לרמות שלו בתקופה שלפני נטילתן.

 

חזרתו של הביוץ

אחת התופעות העיקריות שמתרחשות לאחר הפסקת נטילת גלולה הינה חזרתו של הביוץ. ישנן נשים אשר מרגישות את הביוץ, אם כי מדובר במספר מועט של נשים בלבד. בתוך כך, בדרך כלל את עשויה להרגיש רגישות או כאבים באזור הבטן התחתונה.

 

חזרה לגלולות

במידה ותרצי לחזור לקחת תוכלי לעשות זאת בכל יום ראשון של המחוזר החודשי ללא כל בעיה וכך תהיה מוגנת כבר באותו החודש. עם זאת יש לשים לב למספר דגשים חשובים.

ראשית אם לא נדבקת אצל רופא הנשים למשך תקופה של שנה או יותר, מומלץ לבצע בדיקה גופנית אצל הרופא טרם החזרה לגלולה.

שנית, במידה ויש לך חבילה סגורה אשר תרצי להשתמש בה, אין בכך שום בעיה, אך עליך לוודא שהיא בתקוף ושהיא לא הייתה חשופה באופן משמעותית לשמש או נקרעה/נהרסה.

DateMe

קונדום: הכל על שומר הראש שלך

השימוש באמצעי מניעה הפך בעשורים האחרונים לדבר נפוץ ומקובל מאוד בחברה המודרנית. כיום ניתמן למצוא מגוון רחב מאוד של אמצעי מניעה, החל מגלולות ומדבקות הורמונליות

קרא עוד »

חשק מיני

כמו תיאבון, עייפות או החיבה לחתולים, גם חשק מיני הוא עניין סובייקטיבי למדי. זה די דומה למה שאנחנו חווים בזמן נהיגה: כל מי שלא נוהג

קרא עוד »