סכיזופרניה כתוצאה מסמים ואלכוהול – התמכרות, השפעות וגמילה

 

אנשים משתמשים בסמים ושותים אלכוהול מסיבות שונות ומגוונות. לא משנה מהי הסיבה לכך, שימוש בסמים או אלכוהול עשוי להשפיע על גופו ומצבו הנפשי של אדם באופן שלילי ביותר לאורך זמן.

ההשפעות האפשריות לטווח הארוך עשויות לכלול בין היתר אפיזודות של פסיכוזה הנגרמת על ידי סמים. ישנן גם הוכחות לכך שהשימוש בסמים מסוימים עלול לגרום להופעתן של מחלות נפש. לדוגמא, מחקרים הראו כי קנאביס יכול להגדיל את הסיכוי של המשתמשים בו לפתח סכיזופרניה.

במאמר זה נסביר מהי התמכרות לסמים ואלכוהול, כיצד השימוש בסמים ואלכוהול יכול להשפיע על בריאותכם הנפשית, והיכן ניתן לקבל עזרה כדי להיגמל מהם.

 

מהי התמכרות לסמים או אלכוהול?

התמכרות היא תפקוד כרוני של מנגנוני התגמול, המוטיבציה והזיכרון במוחנו.

התמכרות גורמת לגוף ולמוח להתאוות אחר שימוש בחומרים מסוימים כמו אלכוהול או סמים, או לחוש צורך בלתי נשלט בהתנהגות מסוימת. ההתמכרות מובילה למרדף אובססיבי של האדם אחר תחושת התגמול  (ה”היי”) ולפעול מבלי להתחשב בהשלכות האפשריות של מעשיו.

התמכרות לסמים או אלכוהול כרוכה בצריכה קבועה של משקאות אלכוהוליים במינונים גבוהים, או שימוש בחומרים פסיכואקטיביים כמו קנאביס, קוקאין, הרואין, אמפטמינים, אקסטזי, LSD ועוד. לעתים שתי ההתמכרויות הללו מתקיימות במקביל אצל אותו האדם. ההתמכרות לסמים או אלכוהול עלולה להוביל את האדם לסיבוכים בריאותיים ונפשיים קבועים כמו התקפים פסיכוטיים או התפתחות של סכיזופרניה.

 

מה המשמעות של פסיכוזה?

אדם הסובל מפסיכוזה, עלול לראות או לשמוע דברים (הזיות), או לסגל לעצמו אמונות לא קונבנציונאליות (אשליות). יש אנשים שמתארים את זה כ”ניתוק מהמציאות”.

התייחסות למצב זה נעשית גם באמצעות מונחים כמו “סימפטומים פסיכוטיים”, “אפיזודה פסיכוטית” או “חוויה פסיכוטית”. זה יכול להיות סימפטום של מחלת נפש כמו סכיזופרניה ויכול גם להיות השפעה לטווח קצר של חומרים מסוימים.

 

מהי סכיזופרניה?

סכיזופרניה היא הפרעה פסיכיאטרית כרונית המשפיעה על ההתנהגויות, המחשבות והרגשות

של אנשים. אדם החי עם הפרעה זו עלול לחוות תקופות בהן נראה שאיבד קשר עם המציאות. סכיזופרניים עשויים לחוות את העולם בצורה שונה מהאנשים סביבם. חוקרים אינם יודעים מה בדיוק גורם לסכיזופרניה, אך שילוב של גורמים שונים עשוי למלא תפקיד.

 

כיצד סמים ואלכוהול עלולים לגרום לסכיזופרניה?

סדרה של כימיקלים מורכבים הקשורים זה לזה במוח, המכונים מעבירים עצביים, אחראים על העברת אותות בין תאי המוח.

ההערכה היא כי רמות נמוכות או חוסר איזון של כימיקלים אלה ממלא תפקיד בהתפתחות סכיזופרניה ומחלות נפש אחרות. למשל, נראה כי המוליך העצבי דופמין ממלא תפקיד בהתפתחות סכיזופרניה. חוקרים מצאו ראיות לכך שדופמין גורם לגירוי יתר של המוח אצל אנשים הסובלים מסכיזופרניה. זה עשוי להסביר חלק מהתסמינים של המצב.

חשוב לציין כי אף שהשימוש באלכוהול, קנאביס, קוקאין, LSD, אמפטמינים או סמים דומים אינו גורם לסכיזופרניה לכשעצמו, מחקרים מראים כי השימוש בחומרים אלה עלול לעורר תסמינים של סכיזופרניה בקרב אנשים הנמצאים בסיכון מוקדם להתפתחות ההפרעה (מסיבות גנטיות ואחרות).

 

איך אוכל לקבל עזרה בגמילה מאלכוהול או סמים?

תהליך של גמילה מהתמכרות לאלכוהול או סמים מחייב פיקוח רפואי צמוד, בליווי של טיפול תרופתי לטווח קצר שיקל על המטופל להתמודד עם תסמיני הגמילה שיחווה בתהליך.

הגמילה מבוצעת במסגרת רפואית פנימייתית שנקראת “אשפוזית” או דרך מרפאות חוץ – כטיפול אמבולטורי. תנאי הקבלה למסגרות הטיפול הללו זמינים באתר משרד הבריאות, בקישור שלהלן.

 

מידע נוסף על כלים להתמודדות עם הפרעות נפשיות ניתן למצוא גם באתר “ראש בריא”.

 

שימוש בסמים ואלכוהול

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *