5 סיבות לעשות חיסון טטנוס

בחודשים האחרונים, עם הגעת החיסון נגד הקורונה לארץ ישראל, עולה על הפרק שוב הדיון של בעד/נגד חיסונים.

אנחנו כל כך מרוכזים בקורונה ששכחנו שיש עוד מחלות, לא פחות חמורות שכדאי להתחסן אליהן כמו למשל שפעת, אדמת, אבעבועות רוח וכמובן הטטנוס.

החיסון נגד טטנוס, כמו כל החיסונים, חשוב מאד ממספר סיבות המפורטות בכתוב הנ”ל.

 

קצת על טטנוס

מחלת הטטנוס נוצרת כתוצאה מזיהום המופץ על ידי החיידק Clostridium tetani, המייצר רעלנים שגורמים לתסמיני המחלה. הגוף יכול להיחשף לחיידקים עקב פצע מזוהם כתוצאה מדקירה או חתך עמוק. הידבקות בטטנוס איננה יכולה להתרחש ממגע בחפץ הנגוע בחיידק או להתפשט בין אנשים. החיידק יכול לחדור לגוף רק אם יש פצע מזוהם כאמור.

טטנוס הינה מחלה הקיימת בכל העולם ותוקפת בכל הגילאים, כאשר קבוצת הסיכון הגבוהה יותר הינה אוכלוסיית הגיל המבוגר ותינוקות.

 

תסמיני המחלה

התסמינים הנפוצים למחלת הטטנוס הינם התכווצויות בשרירים המצויים בלסת, הגורמות לקשיים בבליעה בעקבות סגירת הלסת והינעלותה. הדבר עלול לגרום גם לדום נשימה ולכן זוהי מחלה קשה שצריכה להיות מטופלת באופן מיידי. ישנם תסמינים נוספים כמו עליית חום הגוף, דופק מהיר מהנורמה והזעה. התסמינים לא בהכרח מופיעים מהר וסמוך לזמן החשיפה, אלא ישנה תקופת דגירה בין 3 ימים עד 21 ימים. אם נחשפנו לחיידקים ישנו טיפול מונע.

 

טיפול בטטנוס ומניעת המחלה

כטיפול ראשוני יש לנקות היטב את הפצע ואם יש צורך, להסיר את הרקמות הפגועות. כדי להפחית את כמות החיידקים אפשר ליטול אנטיביוטיקה, אך יש לקחת בחשבון שהאנטיביוטיקה אינה משפיעה על הרעלנים המייצרים את ההתכווצויות ולכן ישנה חשיבות לנוגדנים נגד הטטנוס. כל מי שחולה בטטנוס מקבל חיסון או זריקת דחף של נוגדנים לפי הצורך. הדרך הטובה והיעילה ביותר כדי למנוע את מחלת הטטנוס היא להתחסן. החיסון עוזר למערכת החיסונית שלנו לזהות את חיידק הטטנוס ולמנוע את המחלה.

 

חיסון טטנוס

חיסון נגד מחלת הטטנוס ניתן ארבע פעמים בסדר הבא:

פעם ראשונה לגיל חודש, פעם שנייה לגיל 4 חודשים, פעם שלישית לגיל חצי שנה והפעם הרביעית לגיל שנה. בנוסף, ישנם עוד 2 פעמים בהם ילדים מקבלים חיסון בבית הספר. פעם אחת לילדים בכיתה ב’ אשר השלימו 7 שנים והפעם השנייה לילדים בכיתה ח’ אשר השלימו 13 שנים. זאת ועוד, ההמלצה היא לקבל עוד חיסון דחף כ 5 שנים לאחר הפעם האחרונה, בגיל 18 (מקבלים בזמן הגיוס) ולאחר מכן כל 5 שנים.

בהרבה מקומות נהוג לתת זריקת דחף למי שנפצע פצע עמוק והוא אינו זוכר מתי התחסן בפעם האחרונה.

לאחר כל האמור לעיל, ובעקבות כל מה שפירטנו פה לגבי תסמיני המחלה והעובדה שיש לה פוטנציאל לפגוע בכל גיל ובכל אדם, ישנם מספיק סיבות לעשות את החיסון.

 

חיסון רפואי

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *