נובה רינג – טבעת למניעת היריון

עד לפני מספר עשורים אמצעי מניעה נחשבו לטאבו, הן מבחינת השיח הציבורי והן מבחינת הידע והמבחר הרפואי. החל מאמצע המאה הקודמת חל שינוי משמעותי בתפיסה בכל הנוגע לאמצעי מניעה. מה גרם לשינוי הזה? בפועל הרבה מאוד. החל ממתן זכויות שוות לנשים, הופעת התנועות הפמיניסטיות וגם התקדמות משמעותית מתחום המדע והרפואה שקידם סוגים שונים של אמצעי מניעה.

מניעת הריון, אך לא רק!

רבים שחושבים על אמצעי מניעה מתמקדים באספקט החשוב (אך לא הכי חשוב) שלהם, מניעת הריון לא רצוי. אך ישנו אספקט נוסף וחשוב לא פחות, מחלות מין. מחלות אלו עשויות לעבור בעת קיום יחסי מין עם פרטנר חד פעמי או עם בן זוג קבוע. (כן כן, מחלות מין יכולות לעבור גם אם שכבתם רק פעם אחת).

מחלות מהסוג כוללות בתוכן רשימה מרשימה מאוד של מחלות כולל, עגבת, זיווה, הרפס והמפורסם מבין כולם איידס. לכל אחת מהמחלות ישנם סימפטומים שונים ולרובן ישנו טיפול מרפא או לכל הפחות טיפול אשר הופך את המחלה לכרונית ומונע תמותה. אם המחלה אינה מטופלת כראוי היא יכוה להוביל לסימפטומים קשים מאוד הכוללים פגיעה משמעותית במערכת החיסון ואף מוות. נוסף לפגיעה האישית, אדם אשר חולה במחלת מין ואינו מטופל מסכן בהדבקה גם את כל הפרטנרים העתידיים שלו.

באיזה אמצעי לבחור?

ישנם סוגים רבים מאוד של אמצעי מניעה. לכל סוג ישנם היתרונות וחסרונות הייחודיים לו ויש להתאים את אמצעי המניעה לצרכים האישיים המתאימים לגיל, למצב הזוגי ולמצב הבריאותי של הזוג.

הסוג הראשון והמוכר כנראה ביותר הינו הקונדום

מדובר באמצעי מניעה נוח, נגיש מאוד, אין צורך במרשם רופא וניתן לקנות אותו בכל בית מרקחת וסופר פארם. קונדום הינו האמצעי מניעה היחיד כיום שמגן גם מפני הריון וגם מפני מחלות מין. בשימוש נכון ההגנה שלו מגיעה ל-92%. אך חשוב מאוד לזכור ששימוש לא נכון (כמו החזקה של הקונדום בארנק, שימוש בחומר סיכה המבוסס על שמן או שימוש בקונדום שפג תוקפו), מוריד משמעותית את ההגנה שהוא מעניק.

אמצעי מוכר מאוד נוסף הינו גלולות למניעת הריון

כיום קיים מגוון רחב מאוד של סוגי גלולות, ההבדלים העיקריים בין הסוגים השונים הינו ריכוז והרכב ההורמונים הנמצאים שם. היתרון העיקרי של הגלולות הינו המגוון הקיים והעובדה שסוג כזה של מניעת הריון מגן, בשימוש נכון, ברמה של 99%. עם זאת, גלולות אינן מגנות מפני מחלות מין. מספר חסרונות נוספים של גלולות הינם תופעות לוואי כגון: שיעור יתר, השמנה ודיכאון. כמו כן, ישנן אוכלוסיות להן לא מומלץ השימוש בגלולות, למשל אנשים בעלי קרישיות יתר.

אפשרות הורמונלית נוספת – מדבקה למניעת הריון אוורה

מדובר במדבקה המודבקת על העור ומשחררת מינונים נמוכים של הורמונים ומונעת את הביוץ.

אפשרות שאינה הורמונלית הינה התקן תוך רחמי

מדובר על התקן קטן המכיל בתוכו נחושת. בעבר רשמו אותו רק לנשים לאחר לידה אך כיום קיימים התקנים רבים המותאמים גם לנשים לפני לידה. ההתקן מוחדר לתוך חלל הרחם ע”י רופא והוא נשאר שם למשך 5-7 שנים. מדובר על הגנה לא הורמונלית אלא מעין חסם פיזי שאינו מאפשר לביצית להשתרש ברחם וחסם לתנועה של הזרע בגלל נוכחות הנחושת. היתרון של התקן מהסוג הינו העובדה שהוא לא הורמונלי, היעילות הגבוהה והעובדה שהוא מתאים לשימוש ארוך טווח. החיסרון שלו הוא הצורך לבצע את החדרה ע”י רופא נשים והעובדה שהוא עשוי להגביר את הדימומים בזמן הווסת.

טבעת נובה רינג

אפשרות הורמונלית אך כזו שאינה דורשת נטילה יום יומית הינה טבעת נובה רינג – מדובר על טבעת המוחדרת לתוך הנרתיק ע”י המשתמשת ומוחלפת פעם בארבעה שבועות.

מהי טבעת נובה רינג?

מדובר על טבעת גמישה ושקופה אשר מוחדרת לתוך הנרתיק של האישה. הטבעת מכילה הורמונים מסוג אסטרוגן ופרוגסטרון במינונים נמוכים והיא משחררת את ההורמונים באופן מבוקר לאורך שלושת השבועות בהן הטבעת נמצאת בתוך הנרתיק. מדובר בטבעת שקופה בקוטר של 54 מ”מ ועובי של 4 מ”מ.

דרכי השימוש

השימוש בה הוא פשוט ונוח, מכניסים אותה לאזור הנרתיק (ממש כפי שעושים עם טמפון). התהליך נעשה ע”י קיפול קל של הטבעת, הכנסתה לנרתיק ושחרורה בפנים הנרתיק כך שהיא מתיישבת בתוך הנרתיק. הטבעת מוחזקת בפנים על ידי שרירי הנרתיק ואין חשש ליציאה ספונטנית שלה החוצה. כמו כן, האישה אינה אמורה להרגיש בקיומה לאחר ההכנסה, במידה והטבעת מורגשת, יש להכניסה עמוק יותר במעלה הנרתיק.

הוצאת הטבעת נעשת בצורה פשוטה גם כן. בשביל להוציא את הטבעת יש להחדיר אצבע לתוך הנרתיק ובאמצעותה לשלוף את הטבעת. ניתן להרים את אחת הרגלים על משטח מוגבה כמו כיסא וכן להפעיל לחץ מהבטן כדי להקל על ההוצאה.

מתי מתחילים את השימוש?

בשימוש הראשון בטבעת, במידה ולא נלקחו לפני כן גלולות, יש להכניס אותה ביום הראשון של הווסת וכך מתקבלת הגנה מידית. הכנסה הטבעת בכל נקודת זמן אחרת גורמת לכך שההגנה תחל רק לאחר שבועיים ולכן יש צורך בשימוש ב אמצעי מניעה נוסף בתקופה זו. את הטבעת יש להשאיר בנרתיק למשך 3 שבועות. לאחר מכן מוציאים את הטבעת למשך שבוע (בשבוע הזה צפויה להופיע הוסת) ולאחר שבוע ימים יש להכניס טבעת חדשה.

כיצד הטבעת עובדת?

הטבעת מכילה בתוכה הורמונים מסוג פרוגסטרון ואסטרוגן. בכל יום במהלך שלושת השבועות בהן הטבעת נמצאת בנרתיק היא משחררת מינון נמוך (המינון המינימלי הנדרש), הפרשת ההורמונים נעשית באופן רציף לאורך כל זמן השימוש התקין.

פעולת הטבעת זהה לפעולה של ההורמונים בגלולות, היא מונעת את הביוץ, מונעת עיבוי של רירית הרחם ומעבה את ריר צוואר הרחם. עם זאת, לעומת הגלולות רמות ההורמונים הינם מ”ג בודדים ובכל יום מופרש אחוז קטן מאוד מכלל הרכיב ההורמונלי ולכן מדובר בריכוז נמוך בהרבה מהריכוז הקיים בגלולות.

האם צריך מרשם?

כן, כמו גם גלולות יש צורך להגיע לייעוץ ולקבלת המרשם אצל רופא נשים ובהתייעצות איתו לבחור את אמצעי ההגנה המתאים ביותר. שימו לב, שהיות ומדובר באמצעי הורמונלי חשוב מאוד לעדכן את הרופא על בעיות רפואיות הקיימות אצלך או אצל בני משפחתך.

עלות הטבעת

הטבעת הינה מעט יקרה מאשר גלולות והיא עולה בין 40 ל-70 שקלים לאחת. ההבדל במחירים נובע מהסבסוד של קופת החולים ומסוג הביטוח של המטופלת.

היתרונות של טבעת נובה רינג

ראשית, ולדעתי מדובר גם בדבר החשוב ביותר, מדובר באמצעי מניעה יעיל מאוד. בשימוש נכון היעילות מגיעה ל-99%. יתרון נוסף, בעיקר אל מול השימוש בגלולות, הינה העובדה שאין צורך לזכור לקחת גלולה כל יום. מקרים רבים של פגיעה ביעילות הגלולות וכתוצאה מכך גם הריון לא רצוי, נגרמים מנטילה לא רצופה ושכיחה של גלולה “מדי פעם”. נוסף לכך, היות והטבעת אינה נלקחת דרך הפה ולכן אינה עוברת דרך מערכת העיכול, הקאות ושלשולים אינם משפיעים על יעילותה, זאת בניגוד לגלולות.

היתרון נוסף הינה העובדה שהטבעת כמעט ואינה גורמת לתופעות של השמנה, שיעור יתר ואקנה. במקרים מסוימים תתכן הצטברות של נוזלים בחזה ובבטן אך לרוב הם חולפים אחרי מספר חודשים.

חסרונות בטבעת

החסרונות של הטבעת נובעים בעיקרם מהעובדה שהיא הורמונלית. ראשית כיום קיים מינון יחיד של טבעת, זאת לעומת גלולות, מה שאינו מאפשר לנסות סוגים שונים ומינונים שונים. נוסף לכך, כפי שציינו הטבעת אינה מתאימה לכל אחת והטבעת עשויה לגרום לתופעות לוואי רבות כגון, דימום כבד, כאבי מחזור קשה, מחזור לא סדיר, ירידה בחשק המיני, נפיחות, גודש בחזה, בחילות ושינויים במצב הרוח. אם כי עד כה הערכות הינן שהתופעות קלות ומעטות יותר מאלו הנגרמות בנטילת גלולות.

חיסרון נוסף מגיע מהעובדה שיש צורך להכניס את הטבעת לתוך הנרתיק. פעולה זו עשויה להיות בעייתית לנערות צעירות וגם לנשים הרגישות יותר בנושא זה. לרוב מי שאינה רגילה או מצליחה להשתמש בטמפונים תחווה קשיים גם בשימוש בטבעת.

למי אסור להשתמש בטבעת?

היות ומדובר באמצעי מניעה הורמונלי האיסור לשימוש בטבעת הינו זהה לאיסור לשימוש בגלולות. על כן מי שיש לה היסטוריה משפחתית של קרישיות או מי שאובחנה בעצמה כסובלת מתופעה זו, אינה יכולה להשתמש בטבעת. כמו כן, השימוש בטבעות אסור לנשים מעשנות מעל גיל 35 ולנשים עם עודף משקל משמעותי. יש לשים לב ששימוש בטבעת אינו מומלץ בשילוב עם עישון, אך עד גיל 35 הסיכון ליצירת קרישי דם נחשב לנמוך מאוד ולכן אישה מעשנת עד גיל 35 יכולה להשתמש בטבעת.

שימוש בטבעת בגיל מבוגר

קיימים אמצעי מניעה אשר פחות מומלצים לנשים בגיל מבוגר, טבעת נובה רינג אינה נכללת בקטגוריה זו היות והיא מכילה מינון נמוך מאוד של הורמונים. אך יש לשים לב כי לנשים מעשנות מעל גיל 35 אסור להשתמש בטבעת. בכל מקרה יש לפנות טרם השימוש ובחירת אמצעי המניעה, לרופא המטפל ולתאר לו את כל היסטוריית המחלות הקיימות, זאת כדי שהוא יוכל להתאים את אמצעי המניעה היעיל והבטוח ביותר.

תופעות לוואי המצריכות פנייה לרופא

כפי שכבר ציינו ישנן מספר תופעות לוואי הקשורות בוויסות ההורמונלי. תופעת הלוואי המסוכנת ביותר הינה הופעה של קריש דם ויש לכך לעיתים סימנים מקדימים אשר במידה ואחד מהם מופיע יש להגיע לרופא בהקדם כדי לוודא שאין מדובר בקריש דם. תופעות אלו הינן:

  • כאבי ראש חזקים, לדוגמת מגרנות.
  • כאבים בחזה.
  • כאבים חדים ברגלים.
  • עילפון.
  • קושי בנשימה.
  • הפרעות בריאה.

האם הטבעת יכולה להיבלע בגוף או ליפול החוצה?

נתחיל בניפוץ המיתוס שבדרך כלל מפחיד רבות מהנשים שרוצות להשתמש בטבעת. הטבעת לא יכולה בשום צורה שהיא להיבלע בתוך הגוף. את הטבעת מכניסים לתוך הנרתיק אשר מסתיים בפתח של צוואר הרחם. קוטרו של פתח זה מגיע למ”מ אחד בלבד מה שאומר שהוא קטן בהרבה מקוטרה של הטבעת. לכן הטבעת אינה יכולה לעבור את הפתח הזה ולהיכנס לתוך הגוף.

עם זאת, תופעה מוכרת היא “איבוד זמני” של הטבעת בעת הניסיון להוציא אותה. הכוונה כאן היא בעצם בנשים שלקח להן זמן למצוא את הטבעת בתוך הנרתיק. דעו שבכל מקרה שהוא, הטבעת נשארת עדין בתוך הנרתיק וזה רק עניין של ניסיון ואימון עד שמצליחים להוציא אותה בשניות וללא כל בעיה.

לגבי עניין הפליטה הספונטנית של הטבעת, כאן יש לזכור שכשמכניסים את הטבעת לתוך הנרתיק מבצעים את התהליך על ידי קיפולה, הסיבה לכך הינה העובדה שקוטר הטבעת הינו גדול יותר מאשר הקוטר של השרירים הטבעתיים של פתח הנרתיק. עם זאת, ישנם מקרים בודדים, בעיקר אצל נשים עם צניחת רחם ואחרי הריונות רבים. ניתן לבדוק אם הטבעת לא נפלה על ידי החדרת אצבע לנרתיק.

במידה והטבעת נפלה ניתן לשטוף אותה במים פושרים ולהכניס מחדש. שימו לב שהוראות אלו נכונות רק במידה והיא לא הייתה מחוץ לגוף ליותר מ-3 שעות. במידה והטבעת הוצאה (במכוון או שלא במכוון) מהנרתיק ליותר מ-3 שעות, יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף ולפנות לרופא נשים לקבלת ייעוץ בנושא.

פגיעה ביעילות הטבעת

בכדי לקבל את 99% היעילות של הטבעת, יש להשתמש בה לפי ההוראות שפורטו כאן ולפי הוראות המופיעות על גבי העלון לצרכן (במידה ויש מידע שאינו ברור מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח). כפי שכבר ציינו אם הטבעת נמצאת מחוץ לגוף למשך יותר מ-3 שעות הפעילות שלה נפגעת ויש להשתמש באמצעי מניעה נוסף למשך השבוע הקרוב.

במידה והטבעת לא הוחלפה בזמן ונשארה בגוף יותר מאשר 3 שבועות יש לבדוק מהו משך הזמן בו הטבעת נמצאת בגוף. עקרונית היעילות של הטבעת אינה נפגעת גם למשך 4 שבועות. אך במידה ועברו יותר מ-4 שבועות, יש להחליף את הטבעת באופן מידי ולהשתמש באמצעי מניעה נוסף למשך שבוע.

במידה ושכחת להכניס את הטבעת בזמן או החלטת לעשות הפסקה ארוכה יותר, יש להחזירה ברגע שנזכרים בכך. כאן יש לשים לב שאיחור זה מצריך שימוש באמצעי מניעה נוסף משך שבועיים (זאת לעומת שבוע מקרים אחרים).

פגיעה נוספת ביעילות יכולה להקרות בשל שימוש בתרופות, העיקרית שבהן הינה האנטיביוטיקה. לפני שימוש באנטיביוטיקה יש להתייעץ עם רופא בכדי להבין האם ישנו חשש לפגיעה ביעילות הטבעת. במידה וכן או במידה ואת רוצה להחמיר או לא להתייעץ עם רופא, יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף למשך כל זמן השימוש באנטיביוטיקה וכן בשבוע שלאחר מכן.

שימוש בטבעת בעת קיום יחסי מין

ברוב המקרים בן הזוג אינו מרגיש בקיומה של הטבעת. במקרים בהם הבן זוג מרגיש בה והיא מפריעה לקיום יחסי המין (מדובר במקרים מועטים מאוד שדווחו), ניתן להוציא אותה למשך קיום יחסי המין. העיקר לשמור שהטבעת לא תהיה מחוץ לנרתיק מעבר ל-3 שעות אחרת ההגנה שלה נפגעת.

פגיעה בפוריות האישה

על פי המחקרים והנתונים שקיימים הטבעת אינה פוגעת בפוריות האישה. גם לאחר שימוש של שנים ניתן להיכנס להריון ללא כל בעיה. יש לשים לב שלאחר הוצאת הטבעת ייתכן והמחזור החודשי לא יהיה סדיר וזה עשוי להקשות על הקליטה של ההריון.

דימום וטבעת נובה רינג

כפי שציינו הווסת צפויה להופיע בשבוע שלאחר הוצאת הטבעת מהנרתיק, לרוב זה מתרחש יומיים-שלושה לאחר הוצאת הטבעת.

במידה ולא הופיע דימום אך פעלת לפי כל ההוראות, לא סביר שאת בהריון. עם זאת במידה והתופעה חוזרת על עצמה במשך חודשיים רצופים או שמא לא פעלת לפי כלל ההוראות או נטלת תרופות שיכולות לפגוע ביעילות הטבעת יש לפנות לרופא בהקדם, לפני תחילת השימוש בטבעת חדשה. במהלך הדימום ניתן להשתמש בטמפונים ללא כל בעיה גם בזמן שהטבעת נמצאת בפנים.

תופעה מוכרת נוספת היינה דימום בין מחזורי, במהלך הזמן בו הטבעת נמצאת בתוך הנרתיק. תופעה זו מוכרת ולרוב היא גם חולפת לאחר תקופה קצרה. עם זאת, מדיה והדימום אינו פוסק, עוצמתו מתגברת או שהוא חוזר שוב, יש לפנות לרופא.

שינוי היום הראשון של הוסת או עיכוב הוסת

כולנו מכירים את רצון לשלוט בתאריך הופעת המחזור החודשי, ניתן לעשות שינויים כאלה על ידי שינוי יום הכנסת הטבעת החדשה.

בכדי לשנות את היום הראשון של הוסת יש לקצר את משך הזמן בו הטבעת נמצאת מחוץ לגוף ולהכניס את הטבעת הבאה ביום הרצוי. שימי לב שאם משך הזמן בו הטבעת נמצאת מחוץ לגוף יהיה קצר מדי יתכן ולא תקבלי מחזור באותו חודש או שתחווי דימומים במהלך הזמן בו הטבעת החדשה נמצאת בנרתיק. שימי לב שבשום פנים ואופן אסור לאחר את זמן ההכנסה של הטבעת, זה יכול להוביל לפגיעה ביעילות שלה.

במידה ורוצים לדחות את הוסת, ניתן לחבר את השימוש בין שתי טבעות עוקבות. על פי העלון למשתמש של נובה רינג, הדבר אינו מומלץ אך אפשרי. ייתכן שתחווי דימומים קלים במהלך התקופה של הטבעת החדשה. את הטבעת החדשה ניתן להוציא בכל עת שתרצי ולכל המאוחר 3 שבועות לאחר הכנסתה.

סיום השימוש בטבעת

ניתן להפסיק את השימוש בטבעת בכל עת. בדרך כלל ישנן שלוש סיבות לסיום השימוש בטבעת. הסיבה הראשונה הינה סיום מערכת יחסים רצינית ורצון לא להמשיך עם אמצעי מניעה. במקרה כזה תוכלי פשוט להפסיק את השימוש.

במקרה בו את רוצה להחליף את אמצעי המניעה בו את משתמשת, עליך להתייעץ עם רופא ולקבל מרשם לאמצעי מניעה אחר. מקרה כזה שימי לב למועד בו עליך להתחיל את השימוש באמצעי החדש בכדי לשמור על רצף ההגנה.

במידה ואת מפסיקה את השימוש בטבעת בכדי להיכנס להריון, אין צורך מיוחד לחכות תקופה לפני הניסיון. ההמלצה היחידה הינה לחכות לקבלת הוסת הראשונה ללא טבעת וזאת בכדי שתוכלי למדוד בצורה קלה יותר את זמני הביוץ ואת תאריך הלידה הצפוי.

הטבעת בראי ההלכה

רבנים רבים מאשרים את השימוש בטבעת נובה רינג בתור אמצעי למניעת הריון. עם זאת ישנן פסיקות הלכתיות אשר נותנות את הדעת לגבי נושאי בדיקת הטהרה והטבילה במקווה.

בנוגע לבדיקת הטהרה נקבע כי יש להוציא את הטבעת מנרתיק בעת הבדיקה עם זאת, נשים אשר חוששות מפגיעה בנרתיק בשל הוצאת הטבעת יכולות לבצע את הבדיקה בנוכחות הטבעת וזאת לפי פסוקים המאשרים זאת.

בעת הטבילה במקווה יש להוציא את הטבעת ולטבול בלעדיה, שימו לב שיש להוציאה בסמוך לטבילה וזאת בכדי לא לפגוע ביעילותה. עם זאת, במידה והאישה שכחה להוציאה והיא עדין נמצאת בשטח המקווה, עליה לחזור ולטבול, ללא אמירת הברכה. במידה והאישה הגיעה לביתה ורק לאחר מכן נזכרה כי לא הוציאה את הטבעת עליה לפנות לרב שלה בכדי לקבל את ההנחיות ההלכתיות ממנו.

במקרה בו האישה נזכרה כי לא הוציאה את הטבעת לאחר קיום יחסיי אישיות עם בעלה אין לה מה לדאוג ואין צורך שתחזור ותטבול בשנית.

DateMe