מה זה קרטוקונוס ומהם הגורמים שמשפיעים על זה?

קרטוקונוס היא הפרעת עיניים המאופיינת בדילול והבלטה של הקרנית לצורה דמוית חרוט. מצב זה מעוות את הראייה על ידי השפעה על האופן שבו העין ממקדת את האור. מחלת עיניים מתקדמת זו עלולה להוביל לליקוי ראייה משמעותי, ובמקרים חמורים, לחייב השתלת קרנית. הבנת הקרטוקונוס והגורמים המשפיעים על התקדמותו חיונית לניהול המצב ולשימור הראייה.

 

מהו קרטוקונוס?

קרטוקונוס הוא מצב שבו הקרנית, שהיא בצורת כיפה, מתדלדלת בהדרגה ובולטת החוצה לצורה דמוית חרוט. עקמומיות חריגה זו משבשת את הכוח האופטי של הקרנית, מה שמוביל לראייה מעוותת ומטושטשת. התסמינים מתחילים לרוב בשנות העשרה או בשנות העשרים המוקדמות ויכולים לכלול טשטוש קל של הראייה, רגישות מוגברת לאור וצורך בשינויים תכופים במרשם המשקפיים.

קרטוקונוס

מי מושפע מקרטוקונוס?

התקדמות הקרטוקונוס משתנה באופן משמעותי בין אנשים. בעוד שחלקם עשויים לחוות החמרה הדרגתית בראייה במשך עשור או יותר, אחרים עשויים לראות את מצבם מתייצב לאחר מספר שנים. הקרנית בצורת חרוט יכולה להוביל גם לסיבוכים כגון הידרופס קרנית חריף, כאשר הקרנית מתנפחת לפתע עקב כניסת נוזלים לרקמת הקרנית, מה שגורם לליקוי ראייה פתאומי.

 

גורמים המשפיעים על קרטוקונוס

במשך השנים זוהו מספר גורמים שעשויים להשפיע על התפתחותו והתקדמותו של הקרטוקונוס:

  • נטייהגנטית: ישנן עדויות המצביעות על כך שלקרטוקונוס יש מרכיב גנטי, כאשר לכ-10% מהאנשים הסובלים מהמצב יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה שגם הוא סובל מקרטוקונוס. עובדה זו מצביעה על כך שאנשים עם היסטוריה משפחתית של קרטוקונוס נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המצב.
  • גורמיםסביבתיים: השפעות סביבתיות, כגון חשיפה ממושכת לקרני אולטרה סגול (UV) מהשמש, מעורבות בהתקדמות הקרטוקונוס. מומלץ להרכיב משקפי שמש החוסמים אור UV כדי למזער סיכון זה.
  • שפשוףעיניים כרוני: שפשוף עיניים עקבי קשור מאוד להתקדמות הקרטוקונוס. הלחץ המכני מהשפשוף יכול לתרום לדילול והיחלשות של רקמת הקרנית ולהחמיר את המצב.
  • שינוייםהורמונליים: שינויים הורמונליים, במיוחד במהלך גיל ההתבגרות, הריון, או עקב שימוש בתרופות הורמונליות מסוימות, עשויים להשפיע על התקדמות הקרטוקונוס. ישנו קשר אפשרי בין האיזון ההורמונלי של הגוף לבין בריאות רקמת הקרנית.
  • מצביםאלרגיים: אנשים הסובלים ממצבים אלרגיים כגון קדחת השחת, אסטמה ואקזמה נצפו כבעלי שכיחות גבוהה יותר של קרטוקונוס. זה עשוי לנבוע מהדלקת הכרונית הקשורה למצבים אלו או מהנטייה לשפשף את העיניים עקב גירוד, התורם לדפורמציה של הקרנית.
  • לחץחמצוני: מחקרים מסוימים מראים שללחץ חמצוני בתוך הקרנית יש תפקיד ראשי בגרימת קרטוקונוס. חוסר האיזון בין נוגדי חמצון ומיני חמצן תגובתיים בקרנית עלול להוביל לנזק תאי ולהידלל של רקמת הקרנית.

קרטוקונוס

מי אתה קרטוקונוס?

קרטוקונוס הוא מצב מורכב המושפע ממספר עצום של גורמים גנטיים, סביבתיים ופיזיולוגיים. אבחון מוקדם יעזור להאטת התקדמותו ולשמירה על תפקוד הראייה. טיפולים כמו הצלבת קרנית, עדשות מגע מיוחדות, ובמקרים מתקדמים, השתלת קרנית, הראו הבטחה בטיפול קרטוקונוס.

קרטוקונוס

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *