האם החוק באמת מרתיע עברייני מין?

הדרך הכי טובה להרתיע עברייני מין היא להעמיד אותם לדין ולהטיל עליהם אחריות פלילית ועונש כבד. עם זאת, אין ספק שנכון להיום מערכת המשפט לא לגמרי מצליחה לעשות את זה עד הסוף – אבל זה לא אומר שצריך להפסיק לנסות הרתעה של עברייני מין היא משימה מורכבת מכפי שנהוג לחשוב.

קודם כל, צריך להכיר את ההבדלים בין סוגים שונים של עבירות מין ולאפיין כל אחת מהן בצורה הרלוונטית. שנית, חשוב להבין מה בעצם המאפיינים המיוחדים של עבירות מין לעומת עבירות פליליות אחרות. בנוסף, יש מקום להשוות בין סוגים שונים של עבירות מין על פי העונש שנקבע עבורן כחוק.

 

איך יודעים מה קובע החוק לגבי עברייני מין?

כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לאסוף בצורה עצמאית מידע על הנושא של הרתעת עברייני מין בישראל לעומת מדינות אחרות. למאמר מומלץ בנושא למשל אפשר להיכנס לאתר של עורך דין מקצועי, אך ניתן גם לגבות את המידע עם פרסומים ברשתות החברתיות, בתקשורת המסורתית או בפסקי הדין שפתוחים לציבור. גם אם בחלק מפסקי הדין המידע האישי של עברייני מין מוסתר, עדיין ניתן לראות מה ההחלטה של השופטים.

 

למה בכלל חשוב להכיר את מאפייני החוק כלפי עברייני מין?

היכרות עם מאפייני החוק כלפי עברייני מין חשובה כי היא מאפשרת לנו לבדוק האם אנו כחברה נמצאים בדרך הנכונה למיגור של התופעה. אמנם אי אפשר לצפות למיגור מוחלט של עבירות מין, אבל בהחלט ניתן ואף כדאי לשאוף לצמצום של האירועים. בשביל לקבל החלטה מושכלת, אנחנו צריכים לברר למשל האם החוק באמת מרתיע עברייני מין ומה עוד ניתן לעשות.

 

הבעיות עם החוק הנוכחי

מצד אחד, אין ספק שהיחס כיום אל סוגים שונים של עברייני מין הוא חמור יותר מכפי שהיה בעבר. מצד שני, הנתונים עצמם לא באמת מראים על שינוי דרמטי מבחינת המספר של עבירות המין. אם נכנסים אל עובי הקורה, אין ברירה אלא לתהות האם הנתונים עדיין לא במקום שאנחנו רוצים לראות אותם בגלל שהחוק לא מספיק מרתיע.

 

כך משיגים הרתעה נגד עברייני מין

חוקרים בכל רחבי העולם מסכימים על כך שענישה חמורה עלולה להרתיע עברייני מין. המטרה של הרתעה מן הסוג הזה היא לגרום למצב שבו עברייני מין יימנעו לחלוטין מביצוע הפעילות הפלילית, כי הם יידעו שהחוק יתייחס לכך בחומרה רבה מאוד. אף על פי כן, הרתעה היא אולי לא הכלי היחיד שבו אפשר להשתמש.

 

מתי החוק לא מספיק?

בדיקה של כל מקרה לגופו לגבי עברייני מין חשובה כי היא מאפשרת לנו לזהות מתי הרתעה משפטית לא מספיקה. בפועל, זה קורה אם מדובר על עברייני מין שיש להם בעיות פסיכולוגיות, נפשיות או מנטאליות.

עברייני מין

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *