גליובלסטומה – האם יש דרך לבלום את המחלה

גליובלסטומה מולטיפורמה הוא סרטן מוח אגרסיבי ואלים במיוחד המתפשט באופן מהיר ועד היום לא נמצאה לו תרופה.

החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות פותח לטיפול לגליובלסטומה מולטיפורמה שמגביר באופן משמעותי את ההישרדות של מטופלים ומסייע להאט ואף לעצור את התפשטות

הגידול.

במה כרוך הטיפול והאם הוא מאושר על ידי גופי הבריאות הבין לאומיים?

 

גליובלסטומה מולטיפורמה – גידול המוח הנפוץ ביותר

גליובלסטומה מולטיפורמה, הידוע בקיצור GBM הוא גידול המוח הנפוץ ביותר ונחשב לסרטן אלים, פולשני ואגרסיבי במיוחד. בדרך כלל הגורם לגליובלסטומה מולטיפורמה אינו ידוע, אך תוצאותיו עגומות מאוד: תוחלת החיים הממוצעת של מטופל שהתגלה אצלו גליובלסטומה מולטיפורמה היא 12-15 חודשים עם טיפול, ופחות מ-5 אחוז מהמטופלים שורדים יותר מ-5 שנים.

מדי שנה מאובחנים כ-3 מתוך 100,000 איש בגליובלסטומה מולטיפורמה, מתוכם כ-250 מאובחנים בשנה בישראל. שכיחות הגידול אצל גברים גבוהה מעט מאשר אצל נשים וכך גם בעולם המערבי בהשוואה לחלקים אחרים של העולם.

 

מדוע גידול זה הוא כה קטלני?

ישנן מספר סיבות לכך שגידול גליובלסטומה מולטיפורמה הוא כל כך קטלני. ראשית כל, קצב ההתרבות התאית שלו מואץ מאד וכן הוא בעל יכולת פלישה גבוהה במיוחד. סיבות נוספות הן יכולות ההתהוות ויצירת כלי דם (אנגיוגנזה), ההתנגדות לאפופטוזה (השמדה עצמית של תאים) ושינויים רבים הנערכים בגנום התאים.

 

מהו הטיפול המקובל כיום לגליובלסטומה מולטיפורמה?

עד לא מזמן הטיפול לגליובלסטומה מולטיפורמה שאובחן לאחרונה היה ניתוח שכלל כריתה נרחבת ככל האפשר או ביופסיה, ולאחר מכן טיפול משולב של הקרנות עם כימותרפיה מסוג TMZ. לאחר טיפול זה המטופלים המשיכו בטיפול אחזקה עם TMZ במשך שישה מחזורים ברוב המקרים.

עם זאת, בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום ופותחה שיטת טיפול חדשה שהגדילה באופן משמעותי את הישרדות המטופלים. שיטה זו כוללת שימוש בשדות חשמליים המושרים בעוצמה ותדירות נמוכה אל המוח. בשיטה זו מוצמדית לקרקפת באופן לא פולשני מתמרים, כאשר הפעילות החשמלית משיגה אפקט אנטי מיטוטי על תאים המתחלקים מהר אך אינה פוגעת בתאים שאינם מתחלקים.

לפי מחקר קליני שפורסם בשנת 2017, טיפול זה העלה באופן משמעותי את יכולת השרידות של המטופלים, כאשר ממוצע ההישרדות של מטופלים שעברו טיפול זה במקביל לטיפול הסטנדרטי היה 21 חודשים לעומת 16 בלבד בקרב מטופלים שעברו את הטיפול בסטנדרטי בלבד. בנוסף, נמצא כי כ-15 אחוז מהמטופלים שרדו חמש שנים ומעלה לעומת בין 3 עד 5 אחוז שעברו את הטיפול הסטנדטי.

 

שילוב טיפול בשדות חשמליים עם הטיפול הסטנדרטי

כך משולב טיפול בשדות חשמליים עם הטיפול הסטנדרטי:

  1. אבחנת גליובלסטומה מולטיפורמה
  2. ניתוח (כריתה / ביופסיה)
  3. הקרנות וטיפול כימותרפי TMZ
  4. טיפול חודשי TMZ וטיפול בשדות חשמליים (Optune)
  5. הפסקת טיפול ב-TMZ והמשך טיפול בשדות חשמליים (Optune)

הטיפול קיבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), התקינה האירופאית (CE) ומשרד הבריאות הישראלי, ונכלל כיום בסל התרופות בישראל.

ראש פתוח

 

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *