דיכאון בעקבות בעיות בתפקוד המיני 

זה יכול לקרות לכל אחד ואחת, בכל גיל ובכל שלב חיים: בת הזוג מדוכאת ומסרבת לצאת מהמיטה, בטח שלא לשמוע על יחסי מין. בן הזוג לא מגלה יותר עניין או משיכה קשה לדבר איתם על הנושא ולא נראה שקיים פתרון באופק. זהו הזמן להפסיק לחפש אשמים ולהתווכח עם בני הזוג שלהם, לגלות כלפיהם הבנה, לאהוב ולתמוך כמה שרק אפשר כיוון שככל הנראה הם נמצאים במצב של דיכאון.

דיכאון מוגדר כמחלה לכל דבר ועניין ויש לו כוח השפעה חזק מאוד על תחומי חיים רבים. דיכאון יכול להשפיע על המחשבה, על הגוף ועל הנפש, להשבית את הרצון או היכולת להתעורר בבוקר, להשפיע על תחושת הרעב וגם לחסל מערכות זוגיות. בין אם הדיכאון התפתח כתוצאה מבעיות בתפקוד המיני ובין אם הוא זה שחולל בעיות בתפקוד המיני, חשוב לדעת כיצד לתמוך בבני הזוג ובמקביל להתחיל לטפל מיד בבעיה.

 

מה עובר על אנשים כשהם במצב דיכאון?

אדם שסובל מדיכאון חש שאין טעם וחשק לבצע גם את הדברים הפשוטים ביותר כמו לצאת מהמיטה, להתלבש או לאכול. אדם שנמצא בזוגיות עם מי שסובל מדיכאון, יחווה מהר מאוד תחושות של תסכול בשל העובדה שהוא לא מקבל מבן הזוג המדוכא מספיק אהבה, הערכה או תמיכה. האדם המדוכא נוטה להסתגרות, ריחוק ועצבות וזקוק כרגע לתמיכה, גם אם לא יאמר זאת. חלק מהסובלים מדיכאון הם בעלי נטייה לדיכאונות בעוד שחלקם עלולים לסבול מכך באופן פתאומי או הדרגתי. בשני המקרים – יתקיים “טריגר” מסוים שהוביל למצב הרגיש.

אם הדיכאון נגרם בעקבות בעיה בתפקוד המיני, זהו הטריגר, אך לא מחייב שהוא האשם הבלעדי משום שטריגרים נוספים יכלו גם הם להוביל לכך. ניקח לדוגמה מצב שבו אדם עם דימוי עצמי ירוד ובעיה בזקפה נכנס למיטה עם פרטנריות רבות באופן מזדמן. הוא לא מצליח להיכנס לעניינים פעם אחר פעם, מה שגורם לפרטנריות לכעס, זלזול וניתוק הקשר באופן מיידי. אותו אדם על פי נסיבותיו ויכולותו להתמודד עם סיטואציות מורכבות, בהחלט עשוי ללקות בדיכאון. מצד אחד הוא חווה מצב רגשי שבו אין לו הצלחה עם המין הנשי, הוא נותר בודד ומתוסכל מחוסר הפתרון לבעייתו המינית.

 

האם כדאי לעודד מין בזמן דיכאון, למרות הבעיה?

הדיכאון עלול ליצור השפעה מתמשכת על מערכות הגוף, מה שיביא להמשך היווצרות של הבעיה וכך הדברים ממשיכים להתנהל במעגליות שלילית, כאשר גם הבעיה המינית וגם הדיכאון הם המקור לצרה והפתרון לה.

עם זאת חשוב לציין שדיכאון לא בהכרח יוצר בעיה מינית. קיימים אנשים שמצליחים לקיים יחסי מין בצורה תקינה, למרות הבעיה הקיימת ולמרות הדיכאון. לעתים המין דווקא יוצר נחמה מהמצב הרגשי. היות ודיכאון הוא מחלה חולפת אך הבעיה המינית עלולה להישאר קבועה, חשוב לטפל בראש ובראשונה בדיכאון עצמו ולאחר מכן לפנות לטיפול ביחס לבעיה בתפקוד. לעתים יוכל להתרחש גם טיפול משולב, המטפל במקביל בשתי הבעיות.

תרופות נוגדות דיכאון כמו ציפרלקס, לוסטרל, פרוזאק ועוד, עלולים לפגוע בתפקוד המיני ולהשפיע עליו. בנוסף, גברים שמשתמשים בתרופות אלה מנועים מלקבל וויאגרה אם הם סובלים מאיפוטנציה או שפיכה מהירה.

 

3 טיפים חשובים לתקופת הדיכאון

טיול יומי מחוץ לבית – בדיכאון קיימת נטייה להסתגרות וחוסר מעש. חשוב לטפח הרגל ולצאת החוצה לאוויר הצח כדי להגביר את יצירת האנדרופינים שמסייעים לעלייה במצב הרוח בעת פעילות גופנית. נסו להתמקד בדברים חיוביים קטנים ונעימים שנמצאים מחוץ לבית כמו שמיים יפים, פרחים וכד’.

אכילה מרובה של פירות – אם חוסר תיאבון מלווה באופן קבוע את הבעיה, חשוב לשמור על אכילת פירות שתעשיר את הגוף בויטמינים וסוכרים בריאים ותשמור על האנרגיה שלו ככל שניתן.

מגע הדדי – גם אם הדיכאון נובע מבעיה בתחום המיני, גם אם להיפך, חשוב לשוחח על הנושא בעדינות ורגישות ולקבוע מה כרגע כן יעשה טוב לשניכם. כדאי ורצוי ליהנות ממין, או אפילו רק ממגע משותף ולהחליט ביניכם על מה שנעים ונוח. זה אמנם פוגע בספונטניות, אבל בהחלט יוצר קרבה.

 

הטיפול המקביל – רפואי ופסיכולוגי

כאשר הדיכאון עצמו חולף וכל עוד הבעיה המינית בעיניה נותרת, זה הזמן לטפל גם בה. הסיבה לבעיה יכולה להיות פיזית או רגשית ולכן קל להבין מדוע היא מלווה בחרדה ואפילו בדיכאון עמוק. צריך לגשת כבר בשלב הראשון לבדיקה רפואית ולברר אם הבעיה רפואית. גברים יכולים לסבול מעודף כולסטרול למשל שמוביל לבעיה בכלי הדם ומכאן לקושי בזרימת הדם לאיבר המין, על מנת לחולל זקפה תקינה. נשים יכולות לסבול מכאבים נרתיקיים חזקים מאוד בזמן החדירה או לפניה בעקבות ניתוח בשלפוחית השתן או לידה קשה. תופעות ונסיבות יצוצו ככל שהבדיקות יימשכו ובמקביל חשוב לברר את התפיסה המינית – האם מדובר ברצף של כשלונות מיניים שהוליד את הבעיה? האם מציפייה לא ריאלית לגבי יחסי המין או תפיסה לא מציאותית שלו? טיפול רגשי או נפשי יעניק את התפיסה המציאותית הנכונה ויחקור את שורש הבעיה גם מהיבטים פסיכולוגיים.

כאשר הבעיה תאובחן יינתן לה טיפול מתאים (תרופתי או רגשי), מה שיכול בקלות לעזור לשיפור דפוסי החשיבה הישנים, לעודד את יחסי המין והחשק ולשפר את התפקוד המיני עד ליצירת דפוסי חוויה “מתקנים”. ברובם הגדול של המקרים יושגו תוצאות טובות מאוד.

הטיפול יכול להיות גם במסגרת של טיפול זוגי, שבו ניתן לדבר על תקופת הדיכאון עצמה ולטפל גם בקושי של בני הזוג במהלכה. השיתוף והיכולת להבין ולהכיל את בני הזוג משתפרת וכך הצדדים מבינים גם שאם יפעלו יחד כדי לשפר את מצבם, ניתן יהיה להתגבר על הדיכאון ועל הבעיה המינית במקביל ולשלב טיפול מתאים לשתיהן – גם בפאן הרפואי וגם בפאן הנפשי.

דיכאון

DateMe

טנטרה

טנטרה הינה דרך חיים הודית עתיקה אשר מתבססת על אלמנטים של ריכוז והירגעות אשר רלוונטיים מאוד בעבור גברים ונשים אשר סובלים מבעיות בתפקוד בחדר המיטות.

קרא עוד »

תת פעילות בלוטת התריס

ישנן מחלות אשר ניתן לקשר אותן באופן ישיר ככאלה אשר גורמות לבעיות בתפקוד המיני, בניהן תוכלו למצוא גם את מחלת הסוכרת אשר הפכה להיות נפוצה

קרא עוד »