אבחון אי פריון אצל גברים

כבר תקופה שאתם מנסים, אבל המקלון מציג שוב ושוב רק פס אחד. היא כבר נבדקה והכל תקין. עכשיו תורך. האם הבעיה היא אצלך? ומה תוכל לעשות אם זהו המצב? אי פריון אצל גברים “תוקף” בממוצע 40% מכלל הזוגות שנתקלים בבעיה דומה, אבל החדשות הטובות הן שאתה לא לבד ובטח שיש הרבה מה לעשות. בשורת חוסר הפריון בקרב גברים היא לא בעיה ישראלית. גברים בכל העולם מגלים שהם בעלי קושי להביא ילדים, אך חשוב לזכור שמפה ועד עקרות מוחלטת, המרחק גדול מאוד. לפעמים זו תהיה ספירת זרע נמוכה, לפעמים איכות בעייתית, לפעמים פשוט סיבוך רפואי שמונע את הפוריות וצריך לטפל בו קודם. לכן חשוב שתשמור על האופטימיות ולהמשיך לקרוא מה יש לנו לומר.

 

אי פריון אצל גברים – מתי כדאי לגשת לבדיקה?

הפריון בקרב גברים ונשים הולך ופוחת אחרי גיל 35 לנשים ו-36 לגברים. כשם שנשים בנות 40+ מתקשות להיקלט, כך יתקשו גם גברים בגיל דומה. בדרך כלל נהוג להתחיל לבדוק את בעיות הפריון אחרי שמנסים ולא מצליחים כבר תקופה, אך רוב הרופאים יאמרו לכם לשוב אליהם לאחר חצי שנה ואפילו שנה של ניסיונות, משום שהכניסה להריון יכולה להיות מושפעת מעוד שלל גורמים ומדובר בדבר שעשוי לקחת הרבה זמן. זוגות רבים נקלטים להריון ספונטני גם אחרי תקופה ארוכה. אם כבר עברו כמה חודשים טובים, כדאי להתחיל להיבדק.

 

אבחון אי פריון אצל גברים: הסיבות הנפוצות

רופא אורולוג לאין אונות יעשה בדיקה רפואית תגלה אם קיימת בעיה מסוימת: האם התרחשה התבגרות מינית מאוחרת? האם קיימים אשכים טמירים (האשכים לא ירדו לשק האשכים ו”נעצרו” בתוך חלל הבטן)? האם חליתם אי פעם בחזרת (מחלה הפוגעת בפוריות)? האם אתם סובלים מבעיה כלשהי בכמות הכרומוזומים? כדאי לדעת שגם אורח החיים עשוי להצביע על הגורם לבעיה. רוכבי אופניים מקצועיים וחובבים למשל, לא יודעים הרבה פעמים שבשל הישיבה הממושכת על הכיסא תאי הזרע שלהם נפגעים. עוד סיבות יכולות להיות סביב ניתוחים קודמים, חשיפה של האיבר לחום ממושך (בדרך כלל בעקבות שהות קבועה וארוכה בסאונה או ג’קוזי), חשיפה לרעלים או קרינה במקומות עבודה, בעיות בזרימת הדם לאשך, צריכת סיגריות, אלכוהול או סמים, מחלת מין, ורידים מורחבים באשכים ועוד.

 

תופעות ומחלות נוספות

בחלק מסוים מהמקרים, יאובחן מום מולד כמו חסימה של צינורית הזרע. חולי סיסטיק פיברוזיס נוטים לפתח בעיה דומה של חסימה או היעדר הצינורית לחלוטין. גם הידבקות בחיידק כלמידיה פוגעת בפריון ובתפוקת הזרע ולצידה נמצאים חולי סוכרת, גברים שסובלים מבעיה נוירולוגית שפוגעת במרכז העצבים בפין, אנשים בעלי הפרעה בקצב הלב שמשתמשים בתכשירים או תרופות מסוימים וכן גברים בעלי בעיה נפשית או פסיכולוגית מסוימת.

 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הדבר הראשון שייבדק הוא נוזל הזרע וההערכה שלו. הבדיקה כוללת מעקב אחר ספירת הזרע (כמה תאי זרע יצרה הפליטה), תנועתיות (כושר התנועה קדימה של תאי הזרע) ומורפולוגיה (מבנה הזרע, שמורכב מראש וזנב).

לקראת הבדיקה תקבלו הוראה להימנע משפיכה כ-4 ימים לפני. הנוזל ייבדק תוך 45 דקות מהרגע שיסופק. אם בבדיקה התגלה שספירת הזרע נמוכה מאוד, תתבצע גם בדיקה הורמונלית שתבדוק את רמת הטסטוסטרון ואת ההורמונים LH ו- FSH. אם שני ההורמונים ברמות גבוהות מאוד, קיימת בוודאות בעיה קבועה ביצור הזרע שלא ניתנת לטיפול או פתרון.

אם הבעיה היא בשפיכה שאיננה כוללת תאי זרע, תתקיים בדיקה שתנסה לאתר תאי זרע במתן שתן. בדרך כלל בעיה זו תחשוף פגיעה עצבית או מכאנית בצינורית הזרע. אם שפיכת הזרע לא קיימת אך הבדיקה גילתה שרמת ההורמונים תקינה, יהיה צורך לבצע ביופסיה באשכים כדי לאתר זרע. אחד הפתרונות לאנשים שסובלים ממצב של ייצור זרע שאיננו מופיע בזרם השפיכה, הוא שאיבת זרע ישירות מהאשכים ולהזריק אותו לנוזל הביצית (הפריית מבחנה – IVF).

ניתן לבצע גם בדיקת אולטרסאונד שתקבע את מצב הזרע והצינורית.

בחלק מהמקרים יקבעו הרופאים שקיימים בגוף נוגדנים לתאי הזרע. אלה מולקולות חלבון שמיוצרות באדיבות מערכת החיסון, הנקשרות לזרע או לזנב הזרע ומחבלות בהפריה. בדיקה בשם צימות זרע תגלה האם אתם סובלים ממצב זה. התופעה מתקיימת בדרך כלל בעקבות ניתוח בפין או כריתה של צינור הזרע.

 

אי פיריון אצל גברים – כיצד מטפלים בבעיה?

מכיוון שקיימות סיבות רבות לחוסר הפריון, כך גם אופן הטיפול יהיה שונה.

 

במצב של ורידים מורחבים באשך

יתבצע ניתוח וריקולציה שבו יחסמו או יקשרו את הורידים המורחבים וההריון יתרחש ספונטנית סביב שנה מהניתוח.

 

במצב של בעיה הורמונלית

תקבלו טיפול מתאים על ידי נטילת הורמונים.

 

במצב של בעיה בהופעת זרע בשפיכה

יתבצע ניתוח לשאיבת תאי הזרע מהאשך או מהצינורית. במקרים ספציפיים יתבצע ניתוח אשך שבו תילקח רקמה על מנת לאתר תאי זרע קיימים.

 

במצב של בעיה בתפקוד המיני או ספירת זרע/ תנועתיות נמוכה

תוכלו לבצע הזרעה תוך רחמית כאשר מתרחש הביוץ. אם לאישה קיימת בעיה בביוץ והיא זקוקה לטיפולי פוריות, היא תזריק תרופה לגרימת הביוץ ואז יהיה ניתן לבצע את ההזרעה.

אם איכות הזרע נמוכה או שהפריה חוץ-גופית רגילה נכשלה, אפשר יהיה ליטול תא זרע בודד ולהחדירו לביצית (IVF). בהפריה יאותרו תאי הזרע הטובים ביותר כך שהסיכויים להריון יגברו.

 

ומה עוד ניתן לעשות?

גם אם קיימת בוודאות בעיה בפריון, אל תוותרו על הבריאות, הכושר הגופני, התזונה הטובה וגם האופטימיות. ככל שתישארו צמודים לשגרה הנעימה והרגועה, תוכלו להתמודד גם עם הליכים רפואיים לפתרון הבעיה בצורה טובה וגם עם בשורות מרות לגבי אי יכולת לטפל. זכרו שקיימות דרכים רבות להביא היום ילדים לעולם ולא חסרים סיפורים מפתיעים ומדהימים על הריונות שהתרחשו למרות שהרופאים קבעו אחרת. שתפו את בת הזוג בקשיים, המשיכו לשמור על החיוך והאופטימיות וקבלו את גופכם באהבה.

DateMe

רופא אורולוג לאין אונות

ישנן לא מעט סיבות העלולות להביא גבר למצב שבו הוא סובל מאין אונות. אין אונות יכולה להיגרם כתוצאה מבעיות פסיכולוגיות או מבעיות פיזיות – ואפילו

קרא עוד »