בדיקת סונר דופלר של הפין

במצבים של תפקוד מיני לקוי או כאשר יש צורך להעריך מצבים רפואיים שיכולים להשפיע על הפין ואיכות התפקוד שלו, מתבצעת בדיקת סונר דופלר של הפין – הדמיית אולטרסאונד המספקת תמונת מצב למבנה ותפקוד האיברים הפנימיים באופן מפורט, על ידי שימוש בגלי קול. סונר דופלר מקובל במצבים שבהם קיימת בעיית זקפה בעקבות זרימת דם פנימה והחוצה והמטרה היא לאבחן שינויים בתנועת הדם כדי לקבוע כיצד לטפל בבעיה.
בעיות זקפה מאפיינות גברים רבים ובכל הגילאים. חוסר זקפה או קושי להשיג זקפה איכותית נובע מבעיה בזרימת הדם התקינה לאיבר. בתהליך התקין, מתרחבים עורקי הפין ומזרימים דם תוך שהוא נשמר באיבר על ידי קבוצת וורידים המצויה במצב של כיווץ. לאחר הפליטה, הוורידים “מרפים” ומתרחבים ומאפשרים לדם לזרום חזרה החוצה, כלומר אל הגוף.
בדרך כלל כשקיימת בעיה בקבלת זקפה מלאה או חלקית, בדיקת אורולוג תצביע על הכיוון ועל המשך הבדיקות. אחת ההשערות הנפוצות היא שקיימת התרחבות לא מלאה או מספקת לצורך זרימת הדם, או שהוורידים לא מבצעים פעולת כיווץ תקינה ששומרת על הדם באיבר המין. בשני המקרים תיווצר זקפה חלשה ולטווח קצר. סונר דופלר של הפין יוכל לבדוק כל בעיה אפשרית כולל עקמת או חוסר יציבות.

 

מתי צריך לבצע גם אולטרסאונד אשכים?

אם האשכים מוצקים או שיש תחושה גושית, קיים חשד להצטברות נוזלים שמייצרת ציסטה, או חשד לגידול. האולטרסאונד יקבע את ההשפעה על שק האשכים ומכאן את התפקוד המיני. בנוסף תוכל הבדיקה להצביע על מקורם של נפיחות וכאבים באשכים (גורם נוסף לבעיה בתפקוד המיני), על קיומם של ורידי דליות (וריקולציה) שפוגעים בפריון בקרב גברים, פיתול אשך ואשך טמיר.
גם האשכים מכילים עורקים וורידים המתחברים לפין על ידי צינור הזרע. רופא מומחה יוכל לאתר את דפוסי זרימת הדם מהאשכים לצינור השופכה ולאתר מעבר דם צר או חסימה שמונעים מנוזל הזרע לעבור הלאה. מצב זה יכול להשפיע משמעותית על הפריון ולפגוע בתפקוד המיני התקין.

 

כיצד מבוצעת בדיקת סונר דופלר לפין?

סונר דופלר לפין הוא אחד מבין בדיקות לתפקוד מיני מקיפות שבהן על מנת לבדוק את איבר המין, יש לחולל זקפה באמצעות זריקה. הזריקה תביא לכך שהעורקים יתרחבו וזרימת הדם תתגבר. לאחר מכן יסקור הרופא את האיזור באמצעות מתמר, שחושף את מהירות זרימת הדם פנימה והחוצה ומעביר ישירות למחשב את נתוני הזרימה. השפעת הזריקה תימשך כעשר דקות ולעתים כדי להשלים את הבדיקה יהיה צורך בזריקה נוספת. אמנם מדובר במעמד מלחיץ שעשוי להרתיע מהרצון לבצע את הבדיקה, אך כדאי לראות בכך כ”סבל” קטן נוסף לטובת פתרון לבעיה ולהבין אחת ולתמיד ממה היא נגרמת. בסיום הדופלר, ייתכן כאב מקומי קל או שטפי דם סביב אזור ההזרקה. חלק מהנבדקים עלולים לחוש סחרחורת לאחר מספר דקות. אם הזקפה נמשכת גם לאחר הבדיקה ואיננה מתרופפת, הרופא יוכל להזריק תרופת “נגד” שתביא לביטול הזקפה וחזרה למצב רגיל.
לקראת הטיפול, מומלץ שלא לצרוך תרופות לטיפול באימפוטנציה ואין אונות כמו ויאגרה, סיאליס או לויטרה בהיקף של 24-48 שעות. ביום הבדיקה עצמו מומלץ להימנע מקיום יחסי מין או אוננות.

 

איך מקבלים את תוצאות בדיקת סונר דופלר?

התוצאות נשלחות באופן מידי למחשב הרופא ומופיעות גם על גבי מסך האולטרסאונד לאורך הבדיקה. הרופא יתעד את זרימת הדם על ידי תמונות שנשמרו בקובץ הבדיקה ויפרוש בפני המטופל את הממצאים והמסקנות, כולל הצעדים הבאים שיש לנקוט על מנת להתחיל לטפל בבעיה.

 

מהם היתרונות של הבדיקה?

סונר דופלר של הפין היא בדיקה שאיננה פולשנית, ללא קרינה וללא צורך בהכנה לבדיקה. בתהליך קצר ופשוט עם קבלת תוצאות מיידית ניתן לצפות במבנה הפנימי של הפין ולזהות את תקינות/ חוסר התקינות של כלי הדם הקיימים לרבות מדידה של הזרימה הנגרמת בהם. גברים הסובלים מבעיות בתפקוד המיני שקשורות בזקפה או באיכות הזקפה וזמן הימשכה יבצעו את הבדיקה. לעתים יומלץ גם על אולטרסאונד לאשכים כדי להשלים את התמונה המלאה לבעיה ולהתאים באופן נכון ותקין יותר את הטיפול למטופל.

 

האם ניתן לבצע את הבדיקה ללא זקפה?

רק במצב של זקפה “בזמן אמת” ניתן להצביע על הבעיה. ללא הזקפה לא ניתן לזהות פרטים חשובים וזעירים במבנה של הפין ובכלל, לא יהיה ניתן למדוד את זרימת הדם. אם אתם נבוכים מהתהליך, חשבו על העובדה שהרופא פוגש עשרות כמוכם ביממה אחת והוא בטח לא מתרגש מהמצב המתסכל שלכם או חלילה מהגודל של איבר המין. מבצע הבדיקה הוא רופא מיומן שאמור בסופו של דבר לשפר את מצבכם ולא להזיק לו.
במקרים מסוימים, הבדיקה תצביע על תקינות מלאה של זרימת הדם – מה שמצביע על טעות באבחון המוקדם. התוצאות יעזרו לקבל החלטה לגבי דרכי המשך הטיפול וסיכויי ההצלחה של טיפולים שונים, התאמת הטיפול למקור הבעיה והקץ לסבבי בדיקות מייאשים ומתישים. התוצאות יוכלו לעזור גם למצבי התלבטות שבהם נשקל ניתוח בפין ולהסיק מסקנות לגבי התוצאה של הניתוח וסיכויי הצלחתו.

DateMe

בדיקות למחלות מין

אחד הנושאים המטרידים והמלחיצים ביותר סביב סוגיית יחסי המין הוא מחלות המין שעשויות להופיע בשל קיום יחסי מין לא מוגנים ולא אחראיים. אז מהן מחלות

קרא עוד »