בדיקות למחלות מין

אחד הנושאים המטרידים והמלחיצים ביותר סביב סוגיית יחסי המין הוא מחלות המין שעשויות להופיע בשל קיום יחסי מין לא מוגנים ולא אחראיים. אז מהן מחלות המין הנפוצות? כיצד לאבחן אותן? מהן אותן בדיקות למחלות מין שיש לבצע? האם זה מדבק ועובר גם לבני הזוג? כל התשובות לפניכם:

 

מחלות מין: הגדרה רפואית

מחלות מין הן מחלות מדבקות שעוברות במהלך המגע המיני ונגרמות כתוצאה מחיידק, נגיף או טפיל מסוים. יותר מעשרים סוגי מחלות שונות מועברות בין פרטנרים ובני זוג דרך קיום יחסי המין לרבות המפורסמות ביותר כמו זיבה, עגבת, איידס, כלמידיה, פפילומה ושלבקת (הרפס). בשל צורת האיבר הנשי, נשים נמצאות בחשיפה גבוהה יותר להידבקות וחוות גם סיבוכים קשים יותר מהגברים. נשים הרות שחולות במחלת מין נמצאות בסכנת הידבקות של התינוק ולייצר לו עשרות סיבוכים ובעיות בריאות אפשריות.  הסיכון לחלות במחלה שמתפתחת כתוצאה ממגע מיני עולה ככל שיחסי המין היו בלתי מוגנים, ככל שקיימים יותר פרטנרים למין וגם ככל שקיימת צריכה גבוהה יותר של סמים אלכוהול. נערים ונערות בגילאי ההתבגרות ותינוקות נמצאים בקבוצת סיכון לחלות יותר.

 

בדיקות למחלות מין נפוצות ודרכי טיפול

 

איידס (HIV)

אחת ממחלות המין המפורסמות ביותר, בשל העובדה כי היא חשוכת מרפא וכבר גבתה עשרות מיליוני קורבנות החל מהמאה הקודמת. נגיף ה-HIV מועבר באמצעות מין לו מוגן או על ידי שימוש במזרקים משתפים. הנגיף פוגע במערכת החיסונית אך לא מחייב שיתפרץ מיד ובדרך כלל יאופיין בתקופת דגירה (נשא) שיכולה להגיע גם לעשרות שנים. עם הזמן הולך ופוחת כוחה של מערכת החיסון כך שההתפרצות תהיה קטלנית.  לא קל לאתר את האיידס מיד משום שהוא לא משפיע על איברי המין או מתבטא בהם בכאבים, דלקות או פטריות. בדרך כלל התסמינים הראשוניים יכללו שפעת שעשויה להיות ארוכה מהרגיל. אם בדיקות הדם לאורך התקופה יצביעו על בעיה, תתחיל סדרת בדיקות למחלות מין לצד בדיקות אבחון נוספות.

 

הרפס גניטלי באיברי המין

זיהום נפוץ בעור שנגרם כתוצאה מהעברת נגיף ההרפס סימפלקס סוג 2 (שלבקת) במגע המיני ו”מתיישב” כל עוד קיים פגם בעור – פצע או שריטה. פצעים יכולים להופיע על איברי המין ואזור העכוז, להיעלם ולחזור כעבור תקופה, להכאיב ולהפריע לחוויה המינית התקינה. ההרפס חולף לבד, אך נשים הרות שסובלות ממנו ייאלצו ללדת בלידה קיסרית.

 

קונדילומה (יבלות באיבר המין)

יבלת באיבר המין נוצרת כתוצאה מזיהום בעור על ידי נגיף HPV – המכונה נגיף הפפילומה האנושי. היבלת לא מכאיבה או מסוכנת וניתן לטפל בה על ידי משחה רפואית בסך הכל.

 

כלמידיה

מחלת מין נפוצה מאוד שמתפתחת ללא סימנים חיצוניים ולכן קשה לאבחן אותה. כלמידיה יוצרת כאבים במתן שתן, הפרשות נרתיקיות ודימומים. בדיקה לאיתור המחלה תתבצע על ידי משטח דם.

 

זיבה

זיהום שמייצר הפרשות במתן שתן וכאבים חזקים, גירוד, נפיחות באשכים ולעתים יציאות דמיות. בדיקה לזיבה תתבצע על ידי נטילת דגימה מההפרשות שתילקח למעבדה (תרבית) ותצריך טיפול גם בפרטנר הנוסף כדי לגדוע את ההתרבות של החיידק.

 

עגבת

חיידק שאם לא יטופל עשוי לחולל נזקים קשים. האבחון שלו יוכל להתבצע כשבועיים לאחר ההידבקות (מופיע פצע או כתם אדמומי גדול על איבר המין שאיננו כואב), או בשלב השני שמתבטא בחום ופריחה על הגוף, או בשלב השלישי שבו מופיע גידול עגבת שניתן לזהות בוודאות. הטיפול באמצעות אנטיביוטיקה.

 

קנדידה

נפוצה אצל נשים אך יכולה להופיע גם לגברים. הקנדידה היא פטרייה שמייצרת גרד עז אצל נשים וכאבים במתן שתן אצל גברים. הפטרייה לא עוברת במין, אבל יכולה להחמיר או להדביק במהלך קיום יחסי מין. הפיתרון לה נע בין תרופתי (באמצעות משחה), לטיפוח הרגלי היגיינה קפדניים ושינוי תזונתי מקיף.

 

אילו בדיקות למחלות מין עושים במערכת הרבייה?

נשים נמצאות בסיכון להדביק לא רק את הנרתיק אלא גם את הרחם וצוואר הרחם, השחלות והחצוצרות. גברים לעומת זאת, יסבלו בדרך כלל מבעיה בתפקוד המיני כמו שפיכה מוקדמת, אין אונות, סרטן הערמונית, אשך טמיר כל זאת ניתן לבדוק ע”י בדיקות לתפקוד מיני.  ככל שהזיהוי של המחלה מתרחש מוקדם יותר, כך יהיה קל יותר למנוע סימפטומים לא נוחים וכואבים שיצרו בהמשך נזקים וסיכונים נוספים. ניתן לאבחן ולבצע בדיקות למחלות מין במספר דרכים, אלה הנפוצות שבהן: בדיקת פאפ – משטח צוואר הרחם מבוצע תמיד ע”י גניקולוג, נדגם מתוך הנרתיק ונשלח למעבדה. במעבדה יהיה ניתן להצביע על מחלת מין קיימת או חלילה התפתחות של סרטן צוואר הרחם. מדובר בבדיקה חשובה שכדאי לבצע באופן יזום אחת לחצי שנה-שנה.

 

בדיקות דם

נכונות לאיתור חיידקים ווירוסים שהגוף מנסה להילחם בהם על ידי נוגדנים. את נוגדנים אלה ניתן לזהות בבדיקת דם רגילה והם יכולים להצביע על שורה של מחלות נגיפיות, כולל כלמידיה, איידס וזיבה.

 

בדיקת קולונוסקופיה

נכונה לאבחון מחלות שעשויות לפגוע בצוואר הרחם. הבדיקה מבוצעת על ידי גניקולוג שיאבחן פגיעה ברקמות.

 

ביופסיה

דגימת תאים מאיזור נגוע ושליחתה למעבדה.

 

סונר דופלר

בדיקת אולטרסאונד המאבחנת את זרימת הדם וקצב הזרימה בפין ובצינורית הזרע.  חשוב לציין שכמעט כל מחלות המין ניתנות לריפוי פשוט אם יאובחנו בזמן. אם הבחנתם בגרד, צריבה או כאבים באיבר המין מומלץ שלא להדחיק את הנושא ולבדוק אותו בהקדם. רק במקרים חריגים מאוד תטופל הבעיה בניתוח, כאשר ברוב הזמן היא תוכל להיפטר על ידי נטילת תרופה, משחות רפואיות מיוחדות וגם טיפוח הרגלי מין מוגנים ובריאים שיהפכו את יחסי המין למהנים ומלאים, ללא סיכונים מיותרים.

DateMe