איך להיגמל מתרופות ממכרות

ישנם שלל מצבים רפואיים שמצריכים שימוש בתרופות ובפרט משככי כאבים, בין אם מדובר בנדודי שינה וקושי להירדם ובין אם בכאבים כרוניים.

משככי כאבים יכולים לתת מענה נהדר עבור בעיות רפואיות, אך הבעיה מתחילה כשמתפתחת תלות במשככי כאבים או תרופות נרקוטיות וזו מובילה להתמכרות.

קל מאוד להתמכר לתרופות האלו גם כשהמצב הרפואי שהוביל אותנו אליהן עבר.

כיצד נזדהה התמכרות לתרופה ומה ניתן לעשות בנידון?

 

כיצד אזהה אם אני או אדם קרוב אליי מכור לתרופות?

כדי לזהות התמכרות תחילה יש להבין מה זה בכלל. התמכרות היא מצב בו מתפתחת תלות פיזית ופסיכולוגית בחומר כלשהו או בפעילות כלשהי. אדם המכור מפתח דפוסים כפייתיים כדי להשיג את מושא ההתמכרות, כאשר בדרך כלל המאמצים להשיג ולצרוך את אותו הגירוי בא על חשבון של צרכים גופניים ופסיכולוגיים חשובים וכן בדרך עשויים להיפגע החיים החברתיים והמשפחתיים של המכור. התמכרות באה לידי ביטוי באופנים שונים ומובילה לתוצאות שונות, אך הדרך בה היא “נרכשת” דומה במקרים רבים.

יכולים להיות כל מיני סימנים שעלולים להעיד על התמכרות לתרופות, כגון: התעסקות מוגזמת סביבת צריכת התרופה, נטילת מינונים גבוהים ממה שהומלץ על ידי הרופא, ביקורים מרובים ולא נצרכים אצל רופאים, ניסיונות להשיג תרופות דרך מקורות לא אמינים, דיווחים שקריים על תרופות שהלכו לאיבוד, תלונות מרובות על כאב כדי להצדיק את נטילת התרופות, פגיעה בתפקוד היומיומי ועוד.

 

מרכיבי הגמילה מתרופות נרקוטיות

על אף שתרופות אלו ניתנות לרכישה בכל בית מרקחת ובמקרים רבים אף ללא מרשם ונראות תמימות למראה, התמכרות לתרופות נרקוטיות היא התמכרות לכל דבר ועלולה להיות מסוכנת מאוד הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. לכן תהליך הגמילה מתרופות אלו כולל התייחסות לשני ההיבטים של ההתמכרות:

  • גמילה פיזית

השלב הראשון של הגמילה הוא גמילה פיזית מהתרופה, כאשר יש הימנעות מוחלטת מנטילתה. בשלב זה המטופל עלול להרגיש תחושות קשות ובלתי נסבלות בעת שהגוף נגמל מהתרופה. תחושות אלו עלולות לכלול כאבים, סחרחורות, הקאות, הזעת יתר ועוד.

 

  • גמילה נפשית

זהו השלב המאתגר יותר, שכן ההיבט העמוק יותר של ההתמכרות הוא ההיבט הנפשי. גמילה נפשית עלולה להיות מלווה בתחושות של חרדה, דיכאון, מצבי רוח קיצוניים ועוד. באמצעות הכלים הניתנים בטיפול מקצועי ניתן להתמודד עם תחושות אלו גם במהלך הטיפול וגם בהמשך החיים.

 

  • הסתגלות

השלב בו מסתגלים לחיים החדשים ולומדים להשתמש בכלים שנרכשו בגמילה.

 

גמילה במרכז משולב לטיפול בהתמכרויות

אם קראתם את המאמר והזדהיתם עם התחושות המתארות התמכרות לתרופות, כנראה שהגיע זמן גמילה. התמכרות לתרופות היא התמכרות לכל דבר, וכדי להתגבר עליה נדרש לעבור תהליך גמילה בליווי אנשי מקצוע. מרכזי גמילה כגון מרכז ניקה-ישראל מציע טיפול בתנאי אשפוז ללא המתנה באופן מיידי שמאפשר לכם להמשיך בעיסוקכם המקצועי. המרכז מציע תוכניות גמילה מכדורים נרקוטיים וכן גמילה מאלכוהול, סמים, הימורים ועוד.

 

קופסת כדורים

DateMe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *